Arjen LutgendorffBlogsCoronavirusNieuws

R.I.P. reisbranche

Waarom zou je überhaupt een standbeeld voor iemand neerzetten? Wie doet iets nou helemaal in zijn of haar eentje? Ook ANVR-directeur Frank Oostdam, Corendon-CEO Steven van der Heijden, SGR-directeur Erik Jan Reuver en General Manager TUI Nederland Arjan Kers kunnen de reisbranche niet in hun eentje redden. ‘Frank, waar ben je?’ roept iemand op social media, maar Frank kán het dus ook niet in z’n eentje doen.

Wij horen het dag in dag uit, de reisbranche staat in de frontlinie. Kunnen we niet iets doen waarbij iemand nog duidelijker de kar trekt? Iemand die Den Haag wakker schudt dat het water ons tot aan de lippen staat? Ja, er wordt dus al keihard gelobbyd, moeten we tv-legende Willibrord Frequin optrommelen? Ik kan mij ook voorstellen dat jullie een portie positiviteit kunnen gebruiken. Ratelband?

Met de afgelopen weken en de huidige situatie in gedachten zijn er genoeg reisprofessionals die niet kunnen wachten om iets te doen. Maar protesteren op het Malieveld? Wie gaat er als een ‘kermisattractie’ op dat veld staan? Je mag niet eens meer in het midden staan, omdat dat nog steeds kapot is doordat de boeren er met hun trekker overheen zijn gereden. Trekken jullie gele hesjes aan?

Vanuit de ANVR wordt er naar aanleiding van het gesprek dat zij hebben gehad met staatssecretaris Keijzer wederom een brief gestuurd, zo laat Frank Oostdam weten. Zouden ze hem hebben geopend met: ‘Ik heb hier een brief namens de reisbranche, die bijna hoog in de hemel is’? Er zijn toezeggingen gedaan, zo stelt ook Oostdam, maar er is er nog steeds geen sprake van sectorgerichte noodhulp. Je wil inderdaad niet dat er achteraf wordt gezegd: hadden we maar wat eerder aan de boom geschud.

Moeten we dan toch met spandoeken en als gekkies die later terug te zien zijn op Geenstijl naar het Malieveld trekken? Als mensen met passie voor de branche, als mensen die echt ergens voor staan, schreeuwen, vuisten maken, als mensen die gaan voor hun eigen doel, mensen die er zeker van willen zijn dat hun verhaal wordt gehoord. Protesteren, niet alleen omdat het leuk en gezellig is, maar vooral omdat de situatie steeds hachelijker wordt? Protesteren, omdat de sector die het hardst wordt getroffen duidelijkheid nodig heeft vanuit de overheid.

Hebben we meer aan braveriken of aan oproerkraaiers? Het is en blijft een interessante discussie. Die kermisgasten hebben naar aanleiding van hun protesten meteen te horen gekregen dat er misschien toch wel meer mogelijk is dan men in Den Haag eerst dacht. Ik hoor zo her en der dat de reisbranche zich in de steek gelaten voelt, maar er is nog niemand naar Den Haag ‘gevlogen’. Wij hebben de kermisgasten voorbij zien komen rijden op de snelweg. Allemaal stickers op hun wagens, protesteren, zichzelf laten zien. De reisbranche heeft alleen geen tijd om naar Den Haag te gaan, want reisprofessionals zijn nog druk met het annuleren en omboeken van vakanties.

Iemand gaf mij de tip wel wat mensen te kennen die nog veel interessanter materiaal hebben om mee te protesteren dan kermisattracties. Veel indrukwekkender ook, iets waarmee je de wereldpers haalt. Inderdaad, Corendon-oprichter Atilay Uslu zou met zijn Boeing richting Den Haag kunnen rijden over de snelweg… Wellicht dat (rivier)cruiseschepen voor de kust van Scheveningen kunnen gaan liggen in samenwerking met cruise-touroperators en wat te denken van alle collega’s met bussen? De Jong Intra Vakanties, Oad, Kras, Bolderman, Kupers, rijd al jullie bussen door Den Haag en er moet gereageerd gaan worden. Ondertussen blijft de reisbranche druk met het uitleggen van het verschil tussen luchtvaart en reisbranche en worden de vouchers met lede ogen geteld. Wat zal de interesse bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor een vervolggesprek opleveren? De brief van de ANVR is onderweg, maar men heeft het dus razend druk in Den Haag.

Voor wie geen zin heeft om naar Den Haag te gaan, voor wie geen tijd heeft om naar Den Haag te gaan, voor wie zijn vertrouwen geeft aan hen die namens de reisbranche in gesprek zijn met Den Haag, hebben wij een ‘stille’ maar opvallende actie bedacht met bijgaande foto, die je hier ook in hoge resolutie kan vinden. Op deze manier maak je aan iedereen kenbaar dat het bijna is gedaan met de reisbranche. Zonder steun en garanties nooit meer onbezorgde vakanties… Dus vul er je social media mee, hang hem op in de etalage van je winkel, in je auto of plak hem op je rolkoffer en maak er een wandeling mee door Den Haag. Daar kom je in de omgeving van het Binnenhof vast politiek verslaggever Fons Lambie van het RTL Nieuws tegen. Hij is altijd als eerste op de hoogte van beslissingen die door politiek Den Haag worden genomen. Fons, hopelijk kan je ons zo snel mogelijk laten weten of de sectorgerichte noodhulp er gaat komen!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

2 Reacties

  1. Partner van
    22 juni 2020 at 11:41

    Uit deze en andere reacties wordt het probleem van de problemen binnen de reisbranche helder: weinig mensen hebben begrip voor de ontstane situatie door het gebrek aan duidelijkheid.

    -Waar zijn de buffers van de reisbureaus gebleven?
    -Waar is het geld van de klanten gebleven?
    -Wat is het verschil tussen vouchers van KLM en de reisorganisatie. In grote krantenkoppen werd aan de hand van halve informatie aangekondigd dat er geld uitgekeerd moest worden, maar bij het reisbureau kregen de klanten NEE te horen?
    -Wat zit er precies aan geld in zo’n voucher en wat doet dat voor de omzet van een reisbureau?
    -90% hulp van de overheid is toch voldoende om het bedrijf draaiende te kunnen houden?
    -Wie betaalt de kosten als een pakketreis niet doorgaat ten opzichte van maatwerk? Trek het verhaal door naar de zelfstandige reisbureaus.
    -Hoe is door de branche gereageerd op het negatieve reisadvies van de regering voor de landen in de gele / oranje gebieden?
    -Wie draait voor de kosten op als een klant in zo’n geel gebied zit, en plotseling oranje wordt? De regering gaat niet repatriëren, maar de klant wil wel z.s.m. terug naar huis, en nu?
    -Hoe is het beeld de komende maanden / jaar voor de reisbranche, als er “weer omzet wordt gedraaid” zodra iedereen de vouchers komt inruilen voor een nieuwe reis / geld terug?

  2. Essie
    13 juni 2020 at 11:57

    Het is absoluut waar wat hier verteld wordt. Het is steeds duidelijker dat de wereld 2 economieën kent: de basis en de fun economie. De fun-economie wordt nu ook hard getroffen. Echter, als gasten tickets geboekt hebben voor vluchten die toch niet doorgaan, geef hen dan de kans om te kiezen voor geld terug of een voucher. Hiermee kweek je een hoop goodwill en zijn mensen eerder geneigd om de reisbranche te steunen. Er zijn veel mensen en ondernemers waarvan de toekomst heel onzeker is en die hun geld ook maar 1x kunnen uitgeven. Dus kom op! Geef mensen hun hard verdiende geld terug en wij steunen jullie van harte. Succes!

Vorige bericht

Kabinet/RIVM: volle vliegtuigen kunnen, mondkapje verplicht

Volgende bericht

Turkije: Nederlanders welkom zonder restricties

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.