Op social media is het nieuws dat de Nederlandse staat via de aankoop van aandelen een rechtstreeks belang van 12,68% in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft verworven trending. “Oorverdovend stil in Frankrijk qua reacties”, zo schreef Eveline Bijlsma (Correspondent in Parijs voor onder meer De Telegraaf, BNR en Elsevier) gisteravond na de bekendmaking op Twitter.

Een woordvoerster van Air France-KLM liet gisteravond weten dat de holding gisteravond geen commentaar zou geven op de aankoop van aandelen van de Nederlandse overheid in Air France-KLM. “Is het denkbaar dat Benjamin Smith, ceo van Air France KLM, heeft bedongen dat NL in ruil voor het aanblijven van Pieter Elbers heeft geeist dat de staat een groter aandeel zou nemen”, zo vraagt iemand zich af.

Opvallend zijn de vele reacties waarin wordt ingegaan op het klimaat, de belastingbetaler die betaalt voor de investering in een bedrijf dat (volgens reageerders) geen winst maakt en de verschillende sectoren waarin men meer overheidsgeld verwacht, waaronder (ouderen)zorg en onderwijs. Ook vraagt men zich af of het nu wel of niet getuigd van vertrouwen in het Franse deel van de onderneming en hoe het kan dat de koersaandelen van Air France-KLM al sinds enige tijd stijgen.

Frank Oostdam (directeur ANVR) liet gisteravond desgevraagd al aan TravelPro weten dat hij blij is dat de Nederlandse staat aandeelhouders is geworden in de holding. “Ook voor de reissector is deze stap van belang“, zo liet hij weten.

De VNV laat weten dat het positief verrast is over het aandelenbelang van de Nederlandse staat in AF/KL. “Wij kijken uit naar een positieve samenwerking om het KLM belang binnen de holding voor de toekomst veilig te stellen.”

“€ 700 miljoen voor KLM en Schiphol. Nu ook voor onze ziekenhuizen, leraren en pensioenen?”, zo vraagt Lilian Marijnissen (fractievoorzitter SP) zich af. Naast haar zijn er ook de nodige reacties die het opvallend vinden dat de koop zo vlak voor de verkiezingen plaatsvindt.

“De VVD vindt het verstandig van het kabinet om aandelen KLM/ Air France te kopen. Een ✈️-bedrijf waar we trots op zijn. Het is belangrijk dat we Nederlandse banen bij KLM en Schiphol beschermen. 👍🏼 Dat kunnen we niet overlaten aan de Fransen”, aldus Remco Dijkstra (VVD).

“Aankoop aandelen Air France-KLM is in het geheim door ABN-AMRO gedaan. Heeft geen invloed op de begroting, want financiële transactie (geld ingeruild voor bezit), maar heeft wel invloed op overheidsschuld”, aldus Eva Wiessing (verslaggever economie NOS).

Gisteravond was Wobke Hoekstra (minister Financiën), die de koop in een persconferentie bekendmaakte, te gast bij Jinek.

“Hoekstra en Rutte herstellen nu op dure wijze de fout van Rutte en Jeroen Dijsselbloem uit 2015. Toen kostte een aandeel Air France-KLM a. 6 euro. De belastingbetaler betaalt nu het dubbele. Bedankt Mark!”, zo tweet de politieke partij Forum voor Democratie.

Hoekstra reageert bij Jinek op de tweet van Forum voor Democratie met de woorden: “Feedback is een geschenk en dat telt ook voor dit soort tweets. Het is waar dat het aandeel enorm heeft gefluctueerd. Het heeft veel hoger gestaan dan dat het op dit moment staat, maar het heeft ook aanzienlijk lager gestaan dan op dit moment. We hebben natuurlijk niet gekocht om er geld aan te verdienen, maar vanwege het strategische belang. Het is wel heel makkelijk om vanuit de leunstoel deze tweet te plaatsen, alsof dat toen even had gekund. Ook mijn voorganger is heel intensief bezig geweest met alle varianten. Of het destijds had gekund en of dat toen verstandig was geweest valt onder de categorie ‘if-history’. ‘Wat zou je gedaan hebben  kunnen hebben…’. Dit is een vraag die we onszelf allemaal, ook in ons privéleven, wel eens stellen, maar het is niet zo’n behulpzame vraag.

“Minister Wopke Hoekstra beschermt Nederlandse belangen door het kopen van een aanzienlijk belang in Air France-KLM. Dit is van grote betekenis voor een solide toekomst van KLM”, aldus Sybrand Buma (Fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer).

Volgens Jesse Klaver staat “de daadkracht van het kabinet om voor de luchtvaart op te komen in schril contrast met hun inspanningen voor het klimaat. Dit markeert wel een tendens: de politiek die actief ingrijpt in de markt. Het opkopen en sluiten van kolencentrales, de terugkeer van een staatsbank en het ingrijpen in extreme topsalarissen is hiermee ook een stap dichterbij.”

Ook in de nationale kranten is er volop aandacht voor de aandelenkoop. Zo heeft de Telegraaf het over ‘Felle strijd om blauwe trots‘, ‘Nederland koopt vooral de hoop om KLM beter te beschermen‘, ‘Wat kopen we nou voor 680 miljoen?‘ en ‘AF KLM in de schijnwerpers‘. Het Financieel Dagblad kopt met ‘Kabinet gaat strijd aan met Parijs om invloed op KLM‘ en het Algemeen Dagblad schrijft ‘Frankrijk verrast door Nederlandse stap Air France-KLM’ en ‘Hoeveel macht kopen we precies voor die 680 miljoen? Minder dan je denkt‘. De Volkskrant heeft het over ‘Het Belgische ‘horrorscenario