Het is twee dagen voordat Schiphol president-directeur Jos Nijhuis officieel het stokje overdraagt aan Dick Benschop. Een stroomstoring… Een stroomstoring?! Gejuich alom, de slingers worden opgehangen en de flessen champagne ontkurkt. Hier hadden ze zelfs niet over durven dromen.

Hoe is het toch mogelijk dat hét visitekaartje van Nederland een stroomstoring niet aan kan, vragen veel Nederlanders zich af? Maar wat zullen al die mensen die hier kritiek op leveren dan denken, vraag ik mij af. Dat Schiphol een slechte luchthaven is? Dat er geen rekening is gehouden met een stroomstoring? Wat denken jullie? Dat er daar geen slimme mensen werken bij Schiphol? Dat ze er echt niet alles aan hebben gedaan om bij een stroomstoring zo snel mogelijk weer verder te kunnen? En zijn jullie wel eens op andere luchthavens geweest? Schiphol is echt zo slecht niet hoor!

Stroomstoringen? Natuurlijk houd je daar als luchthaven rekening mee. Een van de grootste luchthavens ter wereld, Atlanta Airport, lag nog plat in december 2017, maar ook Lagos (december 2017), Brussel (juni 2017), JFK/New York (augustus 2016) en Rotterdam The Hague Airport in augustus 2011. En ja, ook Schiphol kreeg eerder met stroomstoringen te maken, denk aan een van de drukste dagen in het jaar (31 juli 2017) en 27 maart 2015.

Inderdaad, de stroomstoring had Schiphol, zo aan het begin van de meivakantie, op bijna geen slechtere dag kunnen treffen. Alsof de duvel ermee speelde. Al die mensen die toe waren aan een welverdiende vakantie. ‘TOTALE CHAOS’ kopte de krant van wakker Nederland. Nou, heel Nederland was in rep en roer. Mensen die over de vluchtstrook (ja, vlucht-strook) liepen. De Canadezen waren bijna zover dat ze weer brood kwamen droppen… Maar inderdaad, die familie die zou gaan cruisen en door de stroming de boot (ja, schip) miste

En wat te denken van iedereen die in de reisbranche werkzaam is? Ik zie het al voor me. Zaterdagavond lekker laat gemaakt, word je zondagochtend tussen 6.00 en 7.00 uur uit je bed gebeld door klanten die in paniek zijn aangezien hun vlucht niet doorgaat. Alle alarmbellen zijn gaan rinkelen in de branche en zover ik het heb kunnen volgen zijn de zaken netjes opgelost. Toeval of niet en wellicht bestond de advertentie al, maar een dag na de stroomstoring zag ik op social media een touroperator voorbijkomen die adverteerde met: ‘Bespaar jezelf een hoop gedoe en vertrek lekker vanaf Eindhoven Airport naar je vakantiebestemming’.

Al snel na het ontkurken van de champagne om de stroomstoring te vieren, cirkelden de claimbureaus al rond boven Schiphol, want ‘waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen…’. Steeds meer mensen beginnen echter ook in te zien dat zij het werk van de claimbureaus zelf kunnen doen, getuige een reactie naar aanleiding van de stroomstoring: ‘Een claimbedrijf wilde mijn claim kopen voor € 180, terwijl ik recht heb op € 600…’. Overigens helpen ook steeds meer reisagenten en touroperators de reiziger om geld terug te claimen, voor minder dan die € 180. En ‘Word het niet eens tijd dat Schiphol ook eens boetes worden opgelegd, net als de NS’, vraagt iemand zich af.

Volgens een claimbureau zijn er ongeveer 60 vertraagde vluchten waarbij reizigers recht hebben op een vergoeding, maar zullen duizenden reizigers een claim gaan indienen. En wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje? De luchtvaartmaatschappijen lijden miljoenen schade, die gaan dus letterlijk en figuurlijk het schip(hol) in… De in 2017 op twee na drukste luchthaven van Europa, ik kan mij voorstellen dat ze het bij de airlines op dit moment eerder hebben over ‘Dickhole’ in plaats van ‘Schiphol’, oh wacht…

Vandaag is Dick Benschop, die overkomt van Shell, officieel van start gegaan als de nieuwe President-directeur van Royal Schiphol Group. Nijhuis blijft tot 1 juli in dienst bij Royal Schiphol Group voor de overdracht van zijn functie aan Benschop. Ik zou best weleens bij zo’n gesprek willen zitten om te horen wat Nijhuis allemaal aan Benschop vertelt. Zou Nijhuis zondagochtend om 6.30 uur met Benschop over de luchthaven hebben gelopen? En wat zal Benschop hebben gedacht tijdens de uitleg van Nijhuis over de te nemen stappen tijdens een stroomstoring?

Nee, het was geen droomafscheid zoals je dat bij bekende sporters weleens ziet. Wie kan zich de afscheidswedstrijden van Dirk Kuijt niet herinneren? Tja, een droomafscheid in één klap zien veranderen in een stroomafscheid, je gunt het niemand.

Na tien jaar komt er een einde aan het tijdperk Jos Nijhuis. Wat is jullie, met betrekking tot Schiphol, het meeste bijgebleven aan dit decennium?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl