NieuwsPush notificatie

TUI en D-rt Groep tekenen ketenovereenkomst

TUI en de D-rt Groep hebben de ketenovereenkomst 2016/2017 getekend, dat hebben Dimitri Joannides (Sales Manager TUI Nederland) en Don Kaspers (CEO D-rt Groep) bevestigd tegenover TravelPro.

Met het verdwijnen van het merk Holland International (sinds 1 november jl.) en de introductie van het nieuwe commissiemodel werd er dit keer niet meer over een HI-agentuur gesproken, maar over een TUI-agentuur. “Er is lang over gesproken, maar we hebben zoals ieder jaar een contract getekend”, aldus Kaspers, die laat weten dat hij wel uitermate tevreden is over de overall resultaten van de D-rt Groep in 2016.

“De kogel is door de kerk en daar ben ik heel blij mee”, aldus Joannides. “Het lijkt een wat langer traject, maar uiteindelijk verschilt het niet zo veel van voorgaande jaren. Holland International bestaat niet meer, we zijn nu echt in het TUI-tijdperk aanbeland. Ik zie dat positief tegemoet, want wat belangrijk is, is dat wij elkaar vinden in lange termijn doelen zoals het feit dat TUI nieuwe bestemmingen blijft ontwikkelen, investeert in exclusieve hotels en daadwerkelijk (garantie) capaciteit aan te bieden heeft, ook op de nu populaire bestemmingen. Uiteindelijk levert dit zowel retail als consument meer voordeel op dan de ontwikkeling van commissie op de korte termijn. Ik zie de positieve houding van de reisagent ook al terug in de boekingsstanden voor winter en zelfs aankomende zomer. De partnerband met de retail is stevig.”

 

Naast de D-rt Groep was TUI eerder al rond met TravelXL, dat er als snelste bij was. Eind juni, tijdens de jaarlijkse Courtesy Club reis, werd er al geposeerd voor de foto door Peter van Limburg en Ronald Raadsheer (beiden TravelXL), Arjan Kers, Dimitri Joannides en Jeroen Otto (allen TUI). Ook de Veluwegroep is sinds eind september rond met TUI. Met ITAC en Toerkoop zijn geen ketenovereenkomsten, maar afspraken op individuele basis. Arjan Kers, General Manager TUI Nederland, liet na het bereiken van een overeenkomst met de Veluwegroep weten: “Met het verdwijnen van het merk Holland International en de introductie van een nieuw commissiemodel, is het logisch dat er druk stond op de onderhandelingen. Kennis is macht, maar samenwerken is kracht.”

 

© 2016, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

2 Reacties

  1. Erik
    10 november 2016 at 06:19

    Ik begrijp het wel maar begrijp ook je reactie en ben het eens met je conclusie. We mogen echter niet vergeten dat HI tot de top3 qua omzet behoorde. Wie kan het zich veroorloven dan geen deal met TUI af te spreken? Het betekent gewoonweg overleven voor (een deel van) de reisagenten. Zorgelijker is dat de echte verkopers zich dat waarschijnlijk niet realiseren en aan een feest deelnemen dat voor sommigen wellicht de laatste keer is. We zijn het er toch allemaal over eens, beter wordt het er niet op. Niet qua (extra) omzet en niet qua rendement. Ik zie ook geen toekomst tussen TUI en de reisagent. Maar begrijpt ook zeker wel de TUI visie met alleen eigen retail. Duidelijker kunnen we niet zijn. Kennis is macht en samenwerken is kracht.

  2. Erik
    9 november 2016 at 15:52

    Jammer dat deze reisbureau ketens zich zo afhankelijk maken van TUI. De lange termijn visie van TUI is onderhand wel duidelijk: vrijwel geen commissie of alleen op een geselecteerd aantal – duurdere – reizen met zware eisen die eenzijdig worden opgelegd en nadruk op direct selling. Voor reisbureaus ligt hier niet de toekomst.

Vorige bericht

6,1% meer passagiers KLM

Volgende bericht

(Video) TUI Studiereis Robinson

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.