“Samen kunnen we een vuist maken tegen de veel grotere touroperators TUI en Thomas Cook. Die zitten ons nu vooral in Spanje dwars. Daar hebben we veel moeite om aan genoeg hotelbedden te komen voor onze klanten”, dat laat Atilay Uslu (mede-oprichter Corendon) vandaag weten aan het Algemeen Dagblad in een reactie op de vandaag aangekondigde overname van Corendon door Triton via de Sunweb Group.

Verder laat Uslu tegenover de krant weten dat door de deal met de Zweden de toekomst van Corendon is veiliggesteld. “Corendon en Sunweb vormen een droomcombinatie”, zo laat hij weten. Het personeel van de touroperator werd vanmiddag op de hoogte gesteld van de deal. Er vallen geen ontslagen en volgens Uslu biedt het samengaan nog betere carrièremogelijkheden.

Het contact tussen Corendon en Triton kwam vlak nadat laatstgenoemde eind vorig jaar een meerderheidsbelang nam in de Sunweb Groep. Net als bij Sunweb, was het bekend dat Corendon op zoek was naar een partij die het bedrijf kon overnemen. Joost Romeijn (oprichter Sunweb) liet na de overname van Sunweb door Triton weten: “Ik heb geen haast, maar wel wil ik mijn bedrijf een keer verkopen. Ik ga zeker niet door tot mijn 65e en mijn kinderen zetten de zaak niet voort”. Romeijn liet in een reactie weten dat deze transactie aan te raden is om mee te doen in de internationale reisindustrie.

Volgens Uslu kwamen de Zweden van Triton naar het Corendon hotel in Amsterdam waar een borrel werd gedronken. “Zweden zijn goede drinkers. Het was liefde op het eerste gezicht en zij kwamen met een bod waar we geen ‘nee’ op konden zeggen”, aldus Uslu tegenover het AD. Om welk bedrag het gaat is niet bekendgemaakt.

Uslu en Yildiray Karaer, de founders van Corendon, blijven ook wanneer de deal rond is belangrijke minderheidsaandeelhouders. Tegelijkertijd, als lid van de non-executive board, blijft Uslu Corendon ondersteunen en adviseren. In de komende periode blijft ook CEO Van der Heijden aan in zijn positie, net als de rest van het Management Team.

Vanaf vandaag start de zogenaamde ‘closing period’. In deze periode worden de laatste openstaande onderwerpen afgerond zoals toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de Ondernemingsraden van Corendon. We houden u op de hoogte van de vorderingen. We hopen de verkoop af te kunnen ronden in de herfst van 2019.