De start van vakantievluchten op en vanaf Lelystad Airport wordt zeer waarschijnlijk wederom met een jaar uitgesteld. Dat stellen RTL Nieuws en De Telegraaf op basis van bronnen. Er staat voor vandaag een persconferentie gepland, waarin Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) waarschijnlijk ingaat op het nieuws.

Partijen die zich al jaren hebben verzet tegen de laagvliegroutes, zoals Red de Veluwe, reageren opgetogen op het nieuws: “Yess!! Zou het dan echt…?? Maar om 11:30 eerst de persconferentie afwachten. Voorzichtige feestvreugde hier!” De meeste tegenstanders willen dat er pas vakantievluchten vanaf Lelystad Airport worden uitgevoerd vanaf het moment dat het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld, wat waarschijnlijk in 2023 het geval is. Hans Alders liet eind vorig jaar aan TravelPro weten dat de discussie over Lelystad Airport aan het verharden is (video interview Hans Alders).

Lelystad Airport zou vakantievluchten moeten overnemen, maar ondertussen zijn luchtvaartmaatschappijen al flink aan het uitbreiden naar regionale luchthavens als Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde, aangezien Amsterdam Airport Schiphol het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen (500.000) vrijwel heeft bereikt waardoor er niet kan worden uitgebreid tot 2020.

Het is inmiddels tien jaar geleden dat het kabinet Balkenende besloot om de rem op Schiphol te zetten, wat moest worden opgevangen door Eindhoven Airport en (op termijn) Lelystad Airport. In het voorjaar van 2015 laat staatssecretaris Wilma Mansveld weten dat de luchthaven op 1 april 2018 open moet gaan voor vakantievluchten, maar vanuit diverse hoeken begint de kritiek inmiddels toe te nemen. Ruim een jaar later laat staatssecretaris Sharon Dijksma weten dat de opening voor vakantievluchten met een jaar wordt uitgesteld.