Het is wéér chaos op Schiphol, dat meldt Voyago.nl vanaf de luchthaven. Honderden passagiers staan in lange rijen. Daarmee komen de zomermaatregelen die Schiphol eerder deze week aankondigde minstens een week te laat. Volgens het schema dat de luchthaven deze week publiceerde, zou het deze week ‘druk’ zijn in plaats van ’topdrukte’. Ook passagiers die zonder handbagage reizen wachten over het lange wachten. KLM liet eerder deze week weten een claim in te dienen bij Schiphol voor de schade die de airline heeft opgelopen tijdens de meivakantie.

“De problemen op Schiphol, daar is hij verantwoordelijk voor”, zo zegt de voice-over doelend op Schiphol-directeur Jos Nijhuis in het item dat EenVandaag eerder deze week uitzond over de drukte op Schiphol. “Het was beter geweest als we de meivakantie beter begonnen waren dan we hem begonnen en daar ben ik verantwoordelijk voor”, aldus Nijhuis, die laat weten dat hij nooit heeft nagedacht over opstappen. “Ik heb mij verbonden om tot eind 2018 nog hier de CEO te mogen zijn en wat mij betreft ga ik die termijn volmaken.

Ga jij naar Schiphol? Laat de redactie weten of jij lang in de rij hebt moeten staan. Stuur je bericht (en foto) naar redactie@travelpro.nl.

“Een garantie dat er geen lange rijen staan kan ik niet geven”, aldus Nijhuis, die zegt zich ook verantwoordelijk te voelen voor de lange wachtrijen in de meivakantie. “We kunnen het aantal passagiers vrij nauwkeurig uitrekenen, maar het is de kunst om er per kwartier zo min mogelijk naast te zitten. We hebben meer marge ingebouwd om te voorkomen dat we er flink naast zitten.” Nijhuis benadrukt ook dat de luchthaven een tekort heeft aan marechaussees. “Wij hebben vier- tot vijfhonderd marechaussees nodig. We hebben er tweehonderd toegezegd gekregen…”

Ook op social media werd er vanochtend steen en been geklaagd over het lange wachten op Schiphol. Op Twitter schrijft Ron: Goeie actie van met alleen handbagage sneller er doorheen….duurt maar 30 minuten nu . 30 minuten bij bagage en 30 minuten paspoort…niet werkend helpt ook niet, terwijl hij een foto tweet van de zelfscan paspoortcontrole. Schiphol laat in een reactie weten: Het is op dit moment drukker dan voorzien bij onze vertrekfilters. We zetten alle zeilen bij om de rijen zo kort mogelijk te houden. Onze excuses voor het ongemak!

Schiphol had vanochtend ook te maken met een storing, zo meldt de luchthaven op Twitter. ‘We hebben momenteel te maken met een storing bij de poortjes. Samen met de KMAR doen wij er alles aan om de rijen te beperken. Onze welgemeende excuses voor de hinder die je hebt ondervonden bij de paspoortcontrole.’

Foto: Twitter.