Agenten die de NTA van KLM Nederland ondertekenen krijgen tien dagen extra de tijd om de NTA te bespreken voor juridisch advies, vragen en overleg met hun GDS. ‘Daarmee komt KLM tegemoet aan een belangrijke eis van de ANVR’, dat heeft de branchevereniging vandaag aan haar leden laten weten.

Gisteren liet de ANVR weten dat er ‘ondanks koortsachtig overleg van KLM en CRS’en er nog steeds geen duidelijkheid is voor met name Amadeus en Sabre agenten. ANVR heeft aangedrongen om – lopende de onderhandelingen – agenten vanaf 1/4 de KLM-tarieven tijdelijk zonder CRS-toeslag te geven. Wij verwachten morgen meer duidelijkheid.’

Vanmiddag kwam dan het bericht naar haar leden waarin de ANVR meldt dat het ‘ zojuist van KLM Nederland de mededeling heeft ontvangen dat agenten die de NTA aan KLM getekend opsturen, tot 10 april de mogelijkheid krijgen de NTA in te trekken op grond van juridische overwegingen dan wel GDS-afspraken. Dit betekent dat agenten meer tijd hebben om overleg te voeren e.d.’, aldus de ANVR.

Volgens de brancheorganisatie zijn de termijnen echter zeer krap. Indien agenten vandaag geen getekende overeenkomst sturen naar KLM, kunnen de pcc-codes van de agenten niet op tijd in de systemen worden geladen zodat agenten niet per 1 april over de tarieven zonder YQ-(CRS)toeslag kunnen beschikken. Haast is dus geboden, maar, zeker voor de Amadeus agenten, is onduidelijk wat dit precies betekent voor hun contract met Amadeus.

‘NTA’s die vandaag nog binnen komen zijn gegarandeerd. Bij NTA’s die KLM Nederland morgen (of later) getekend ontvangen, kan niet gegarandeerd worden dat per 1 april de tarieven zonder YQ-toeslag worden geladen. Dit zal dan mogelijk enkele dagen later plaatsvinden.’

Agenten die van deze mogelijkheid gebruik willen maken adviseert de ANVR met klem nog vandaag de overeenkomst te tekenen. KLM is bereid met Sabre vergelijkbare overeenkomsten te sluiten. Deze agenten worden geadviseerd hierover contact op te nemen met Sabre, dat vorige week liet weten in nauwe bespreking voor een overeenkomst van het zogenoemde ‘Private Channel Agreement’ te zijn met KLM.

ANVR meldt nogmaals dat AF/KL/HOP coded boekingen gemaakt vanaf 1 april 2018 zullen worden belast met een YQ-toeslag van 11 euro (enkele reis). Garantiedeals en allotments zijn hiervan uitgezonderd. Als alternatief ontwikkelt KLM een NDC-API en een Agent Booking Tool, maar deze zijn op dit moment geen werkbaar alternatief, zo stelt de ANVR.

​Door de ANVR is bij KLM de grote zorgen geuit over de procedure voor invoering van de CRS-toeslag van 11 euro enkele reis per 1 april. Gelet op de te ondernemen stappen achtte de ANVR 1 april niet haalbaar. Al voor en tijdens het ANVR-Congres, november 2017 in Sevilla, liep de discussie hierover hoog op.

De ANVR is al langere tijd in gesprek met KLM, dat nu dus tien dagen uitstel heeft gegeven. Inmiddels is er wel een getekend contract met Travelport, maar nog niet met Amadeus. Wel zijn de onderhandelingen met Amadeus vrijwel afgerond, zo laat de ANVR weten. Aan alle agenten van Travelport en Amadeus is eind vorige week een NTA gestuurd.