Bohemian Birds Group heeft een half miljoen euro opgehaald bij een aantal reislustige investeerders met een achtergrond bij Booking.com en McKinsey. De ambitie van het bedrijf is om marktleider te worden in incentive- en studentenreizen in de Benelux. Het geld zal worden gebruikt voor het verder ontwikkelen van het product, marketing en sales en uitbreiding van het team.

De Nederlandse tour operator werd in 2014 opgericht door Michiel Stoffels, Duco Vermeulen en Jasper Mutsaerts met de missie om 100.000 mensen te helpen met het afvinken van hun bucket list. Bohemian Birds Group werd in de beginfase gefinancierd door 161 crowdfunding investeerders en opereert inmiddels wereldwijd. In 2020 verwacht het bedrijf door de barrière van €10 miljoen omzet te gaan.

Michiel Stoffels (CEO): “Door te investeren in reisbranche specifieke IT kunnen wij maatwerkreizen op een schaalbare manier gaan aanbieden. De komende jaren focussen we op de groei in incentivereizen. We merken dat steeds meer bedrijven een jaarlijkse reis plannen om hun personeel te blijven inspireren en binden aan de organisatie. Wij ontzorgen bedrijven van A tot en met Z zodat zij zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn. Op termijn overwegen we om ook buiten de Benelux actief te zijn. Echter willen we ons de komende drie jaar nog volledig richten op de Nederlandstalige markt, waar nog heel veel te winnen valt.”

In de Benelux wordt naar schatting circa €200 miljoen per jaar uitgegeven aan incentivereizen. Dit segment binnen de reisindustrie is zeer gefragmenteerd en wordt verder gekenmerkt door spelers met een traditionele marketing & sales aanpak. Jasper Mutsaerts (Chairman): Door middel van de laatste growth hacking technieken in combinatie met een proactieve offline sales aanpak willen we zo veel mogelijk bedrijven helpen met de organisatie van onvergetelijke reizen voor hun medewerkers. We zijn erg blij dat we met deze investeringsronde niet alleen kapitaal, maar ook relevante kennis aan boord hebben gehaald over de (digitale) reisindustrie.”

Een van de investeerders is Elisabeth Stevens (voormalig Director Booking.com). Ze hielp Booking.com opschalen van 300 naar 18.000 medewerkers. Stevens: “Ik deel graag mijn ervaringen in de travel industrie met jonge bedrijven.” Bohemian Birds Group heeft een zeer betrokken Non-Executive Board. Otto Verhage (partner Bain) is verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf en is zelf een fervent reiziger. Zo stond een zeilreis rond de wereld ooit op zijn bucketlist. Otto: “Het team van Michiel Stoffels is snel in staat geweest om de studentenreismarkt op zijn kop te zetten. We zijn dat nu ook aan het doen in de aantrekkelijke markt voor bedrijfsreizen. De investering helpt om hier versneld een sterke positie te verwerven. Het is prachtig om te zien dat er veel interesse voor deze ronde is vanuit de crowdfunding investeerders die we met eerdere rondes aan ons hebben gebonden.”