Nieuw Sociaal Contract (NSC), de politieke partij van Pieter Omtzigt, heeft vandaag haar partijprogramma gepresenteerd. Lees wat de partij van plan is met Schiphol, Lelystad, treinen, vliegtax, vakantieparken, Airbnb en frequent flyer-programma’s.
NSC zegt in te zetten op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. “De verbinding met de grote steden in Europa wordt verbeterd, zodat het aandeel korteafstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol kan worden beperkt. Vanaf Amsterdam/Schiphol lopen er lijnen naar het buitenland via Breda, Zwolle/Hengelo, Arnhem en Groningen. Het moet eenvoudiger en goedkoper worden om een internationale (nacht)treinreis te boeken.”
Lees ook: “CDA sloopt KLM met plan vliegbelasting voor overstappers en privéjets”.
Schiphol
Schiphol ontwikkelt zich volgens NSC binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit tot een internationaal knooppunt voor trein/luchtvaart. “We herbeoordelen kritisch hoeveel vluchten er echt nodig zijn voor het behoud van de ‘netwerkkwaliteit’. Het vaststellen van geluidhinder en luchtkwaliteit vindt plaats op basis van metingen in de omgeving in plaats van theoretische modelberekeningen. We steunen het voornemen van Schiphol om ’s nachts geen vluchten meer toe te staan. De voorkeursbeslissing voor een vierde naderingsroute wordt heroverwogen in het licht van het voorgenomen plafond van 452.500 vluchten, de doelen voor milieu- en omgevingskwaliteit en de regionale ambities op het gebied van woningbouw. We betrekken omwonenden en maatschappelijke organisaties actief bij het verdere herstel van de balans tussen vliegverkeer en leefkwaliteit.”
Lelystad Airport
Lelystad Airport gaat wat betreft NSC niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. “Wij vinden de economische baten niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
BTW
Over de luchtvaartsector die wordt uitgedaagd om stiller en zuiniger te vliegen. “In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten. We spannen ons in voor een hogere Europese ambitie m.b.t. bijmenging van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) in 2030. We stimuleren innovaties op het gebied van elektrisch vliegen en waterstof.”
Frequent flyerprogramma’s
In het kader van het beperken van niet-noodzakelijk vliegverkeer beschouwt NSC de extra’s die werknemers bij zakelijke vluchten ontvangen op basis van frequent flyerprogramma’s als belastbare inkomsten. “De overheid geeft als werkgever het goede voorbeeld door met werknemers af te spreken dat credits die met zakelijke vluchten zijn gespaard niet voor privédoeleinden worden gebruikt.”
Uitstoot CO2
“Voor de transitie van de industrie, de energiesector, de maritieme sector en de luchtvaart is het Europese emissiehandelssysteem (ETS) het beste systeem, waardoor de uitstoot van CO2 een oplopende prijs krijgt”, aldus NSC. “Vanaf 2026 zullen veel vrije rechten vervallen en zal de uitstoot door de industrie snel duurder worden. Hiermee worden ook de belastingkortingen op fossiele brandstoffen deels afgebouwd. Met de opbrengsten kunnen private investeringen in energiebesparing en hernieuwbare energie in eigen land gestimuleerd worden. We willen verdragen heronderhandelen die ervoor zorgen dat de vervuilende uitstoot door de luchtvaart en scheepvaart deels is uitgezonderd van belastingen en we zien erop toe dat deze sectoren de komende jaren volledig onder ETS vallen.”
Vliegbelasting
“Er komt een vliegbelasting voor kleine vliegtuigen zoals privéjets en we zetten in op internationale afspraken over belastingen voor de luchtvaart (btw op vliegtickets, accijns op kerosine, vliegbelasting).”
Groei vakantieparken
NSC verhoogt de btw op logies, met uitzondering van campings. “Wildgroei aan particuliere vakantiewoningen moet beteugeld worden, zodat het niet nog meer ten koste gaat van woongelegenheid of van de reguliere toeristenaccommodaties. Ook de steeds verdere toename van het aantal vakantieparken willen we een halt toeroepen, met name in kwetsbare kustgebieden. Wij zorgen ervoor dat de gegevens van verhuurplatforms (zoals AirBNB) uitgewisseld worden met de Belastingdienst, zodat er ook effectief belasting op de inkomsten geheven kan worden.”
9 reacties
Mooi. Dat wordt ‘m dus niet. Next!
Omtzigt blijkt ook een puppet voor de agenda 2030 van Klaus S. van het WE/F te zijn. Eerst veel sympatie scoren met zijn jankverhalen en nu laat hij uiteindelijk net als v.d. Plas zijn ware gezicht zien. Één van de doelen van het WE/F is het toeristme de nek omdraaien!
Weer een partij die bij mij van het lijstje kan. Wat een teleurstellend gebeuren is het daar in het Tweede Kamergebouw. Komende weken wordt steeds meer aandacht van ons burgers gevraagd. Eenmaal door ons het rode potlood ter hand genomen, gaan zij tot de orde van de dag over: doof zijn voor alles. Want hun baan staat niet op het spel.
Zowel professioneel – dit fantastische vak – als privé (partner met post-covid die keihard in de steek wordt gelaten waar het gaat om zorg en onderzoek) heb ik nog niks gehoord dat me aanspreekt.
Zwevend kiezer hier dus.
Wat stelt Pieter Omtzigt teleur zeg met zijn Pro EU/Brussel politieke partij genaamd NSC,laat de “S” van “Sociaal” maar achterwege!
Eerst de drama queen uit gaan hangen dat hij door linkse Partijen keihard in de maling is genomen en nu komt meneer zelf met allerlei groene activiteiten tegen de luchtvaartsector en tegen het openen van Lelystad Airport als commerciele luchthaven, terwijl opening van LA heel erg goed is voor de werkgelegenheid in Flevoland en omstreken, maar ook voor de grote internationale bedrijven waaronder het Spaanse Inditex en het nieuwe Van der Valk hotel in Lelystad en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.
Nee het is van groot belang dat LA zo snel mogelijk open gaat!!
Helemaal mee eens!
Als u het partijprogramma zou lezen wil het NSC juist minder EU bemoeienis.
Het gaat hier om het verminderen van vakantie vluchten. LA zou vooral voor de kortere vluchten ingezet worden die deels door betere Europese treinverbindingen ingevuld zou moeten worden.
Tesamen met de wens van diversen partijen voor belasting op kerosine zal het vliegverkeer sowieso minder worden.
Het voelt wat zuur dat er geen ‘weekje Griekenland’ voor 418 euro meer mogelijk zal zijn maar zeg nu zelf: is dat eigenlijk niet veel te goedkoop….?
Je hebt gelijk qua werkgelegenheid. Wellicht kan het vliegveld een andere bestemming krijgen: Ontwikkelen van schone vliegtuigen ofzo.
Goede reactie. Het merendeel van de bewoners van LA wil hier geen vlieghaven
Helemaal mee oneens. Ook de luchtvaarttak dient zijn steentje bij te dragen aan het millieu en beter leven vraagstuk. Laar het vliegen maar duurder worden. En LA was al vanaf de bouw gedoemd te mislukken. Pech voor de werkgelegenheid. Hoezo tekort aan banen. Vacatures blijven ook zonder LA onvervuld. Er is werk in overvloed. De economie kan wel een stootje hebben. Daar is LA niet voor nodig.
En ja, van der Valk steunen is immers ons nationale doel. Wat een onzin! Deze personeelsuitbuiters moeten tegengewerkt worden ipv geholpen. Die helpen zichzelf al genoeg! Alle mensen – tot in Drenthe toe – die last gaan krijgen van ‘LA’ schuiven we maar even onder de mat? Ik zou zeggen: kijk eens wat verder dan de eigen portemonnee – die overigens ook de mijne is!