Een historische avond voor TUI Nederland, want vanaf morgen (1 oktober) is de rebranding naar één merk (TUI) een feit. Daarmee verdwijnt de merknaam ‘Arke’. Tijdens het ‘Hello TUI oud & nieuw feest’ in Studio A12 te Bunnik werden alle medewerkers van TUI Nederland, internationale collega’s en enkele externe relaties toegesproken door onder meer Friedrich Joussen (Joint CEO) middels een videoboodschap, Elie Bruyninckx (CEO TUI Benelux), Erik Friemuth (Member of the Group Executive Committee Group Chief Marketing Officer) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland). De avond en start als TUI was vanavond trending topic op Twitter middels de hastag #hellotui.
Joussen gaf in zijn toespraak aan er geweldig is gewerkt aan de rebranding. “De inzet en saamhorigheid die jullie hebben tentoongesteld kan alleen maar betekenen dat TUI een succes gaat worden. Dit is een belangrijk moment voor iedereen. TUI Nederland is de blueprint voor de gehele TUI Group. Dank jullie wel voor jullie inzet.” Ook Bruyninckx was zeer te spreken over zijn team en was zich zeer bewust van de zeer rijke historie van het merk ‘Arke’. “Toen de eerste gesprekken ontstonden over het overstappen van alle merken naar dezelfde naam, dacht ik eraan dat dat een gigantische klus zou worden. En nu moet ik zeggen, een jaar later, dat de deadlines zijn gehaald en de eerste resultaten die we vandaag meten zijn veel beter dan verwacht Ondanks alle omstandigheden hebben jullie een heel sterk resultaat neergezet. Namens de hele cluster board wil ik jullie daarvoor bedanken.”
Friemuth, door Bruyninckx aangekondigd als het ‘master brain’ achter het concept van een wereldwijd merk TUI, gaf in zijn toespraak aan het resultaat fantastisch te vinden. Friemuth: “Het is goed om jullie verbondenheid te zien. Toen ik aan de verschillende CEO’s binnen de TUI Group vroeg wie er als eerste over wilde op ‘TUI’, stelde Elie voor; ‘Waarom doen we dat niet in Nederland?’ De board wil jullie laten weten dat iedereen achter TUI Nederland staat. Het is een hele uitdaging om te stoppen met Arke en over te gaan op TUI, maar het heeft vele voordelen. Het geeft ons de mogelijkheid om meer consumenten te interesseren in ons merk en om nog beter te concurreren”.
Kers benadrukte nogmaals dat er vorig jaar een fantastisch jaar is gedraaid. “Een historisch jaar. We zijn ook begonnen met de clustering met België. En dat is niet gegaan zonder veel bloed, zweet en tranen. Maar ik moet jullie wel zeggen dat we vandaag, door de ervaringen die we gedeeld hebben met onze collega’s, als één groot en sterk Benelux-team staan. Er is heel veel werk in gestoken en daar zijn jullie ook onderdeel van geweest. Onderweg zijn we ook een aantal collega’s verloren. Dat is nu eenmaal zo, als je veranderingen gaat doen raak je mensen kwijt. Maar als sterk bedrijf zijn we in staat geweest om dat op te vangen. Er zijn ook nieuwe posities gecreëerd voor jonge mensen en voor andere collega’s om door te groeien.”
Ook liet Kers de aanwezigen weten dat hij in de achttien jaar dat hij bij TUI werkt heeft gezien dat het bedrijf alleen maar sterker is geworden na elke verandering die werd doorgevoerd. Kers: “We gaan ook dit jaar weer een fantastisch jaar draaien en dat is allemaal mede dankzij jullie. De trots die wij hebben voor deze organisatie is vanavond bijna tastbaar. Trots op waar we vandaan komen, trots op wie wij zijn, maar ook trots op waar we in de toekomst naartoe gaan. We gaan als een hechte familie met één naam, TUI, verder in de markt”.
TUI Nederland leidt als rolmodel binnen de internationale TUI Group de introductie van de wereldwijde merkenstrategie. Het is de bedoeling dat de andere, internationale, TUI merken volgen zodat er één krachtig global brand ontstaat. De consument ziet dan in alle landen overal hetzelfde merk terug; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming.
TUI Nederland biedt nu vakanties aan via de merken Holland International, TUI, Kras, Goed Idee Reizen, Extravacanza en Wedding Unlimited. Daarnaast biedt TUI Nederland de all inclusive hotels CLUB MAGIC LIFE® en RIU exclusief aan op de Nederlandse markt.
Halverwege de jaren negentig kwamen Arke en Holland International in handen van TUI. Na de fusie en reorganisatie bij beide bedrijven wordt in 1997 TUI Nederland opgericht. In 1999 wordt Kras ook aan het merkenportfolio toegevoegd. Vanaf 2005 is de eigen airline van TUI Nederland, Arkefly, actief in de luchtvaart. TUI Nederland werd daarmee de eerste reisorganisatie in Nederland met een eigen luchtvaartmaatschappij.
TUI AG fuseert in 2007 met het Britse First Choice Holidays PLC. Het nieuwe moederbedrijf gaat verder als TUI Travel PLC. Het bedrijf zet een nieuwe, internationale strategie uit en clustert verschillende TUI reisbedrijven. In lijn met deze strategie vormen TUI Nederland en TUI België begin 2014 het cluster TUI Benelux. Beide landen blijven hun eigen source market bedienen maar werken op veel vlakken nauw samen en profiteren van de gezamenlijke schaalgrootte. Eind 2014 fuseert TUI Travel PLC en TUI AG in TUI Group, het huidige moederbedrijf.