Nieuws

“Ik verwacht dat iedereen kan fluiten naar z’n geld van Small Planet Airlines”

“Ik verwacht eerlijk gezegd dat iedereen kan fluiten naar z’n geld”, dat laat Remco Kuilman (Aviclaim) desgevraagd weten aan TravelPro inzake de huidige situatie bij Small Planet Airlines.

Small Planet Airlines kreeg gisteren toestemming van de rechter in Berlijn voor uitstel van betaling en liet weten dat de vluchten zoals gebruikelijk worden uitgevoerd. Small Planet Airlines heeft aangegeven dat alle claims welke ingediend zijn voor 18 september 2018 een brief zullen krijgen om zich te registreren als creditor. De curator zal bepalen of er nog geld is om deze claims uit te keren.

Kuilman wil eigenlijk niet op de zaken vooruitlopen, maar laat weten dat de situatie wel erg veel lijkt op die bij Niki Airlines en airberlin. “Eigenlijk gebeurde daar hetzelfde, zoals uitstel van betaling, door mogen vliegen vanwege de continuïteit van de business, enzvoorts. Er is een reden dat Small Planet Airlines uitstel van betaling aanvraagt en dat is de hoge schuld, daar moeten ze vanaf.”

Kuilman vindt het een makkelijke manier om van de claims af te komen. “De airline verwacht een negatieve liquiditeit binnen achttien maanden, dus wij waren verbaasd dat de rechter nu al akkoord is gegaan met uitstel van betaling.”

“Wij hebben ook veel claims via reisagenten lopen. Nu moet ik zeggen dat een groot deel van de claims voor reisagenten al is afbetaald door Small Planet Airlines, maar wie het nu nog niet heeft zal zich moeten aanmelden voor het lijstje van de curator. Wanneer de claim al via Aviclaim liep, dan zullen wij ons namens gedupeerden melden”, aldus Kuilman.

Een deel van de schikking tussen Small Planet Airlines en Aviclaim, waarover beide partijen eind augustus afspraken maakten, is reeds voldaan. Op het moment dat er uitstel van betaling is aangevraagd door Small Planet Airlines stond er nog € 157.194 open. “Vooralsnog is het afwachten of dit voldaan gaat worden”, aldus Kuilman.

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. Coby Biemans
    22 september 2018 at 21:29

    Ik vraag mij toch in alle redelijkheid af waarom de TO niet verantwoordelijk is, zij kiezen voor deze organisatie, zij kiezen ervoor door te blijven gaan ondanks alle klachten al in het begin van het jaar. Sinds wanneer moet men bij vertraging rechtstreeks naar de airline? Vlucht is toch onderdeel van het pakket. Klacht van de accomodatie wordt toch ook niet rechtstreeks met de acco opgelost? Ben heel benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt.

    • 26 september 2018 at 15:43

      Zo zou onze klant ook kunnen redeneren: ik heb bij het reisbureau mijn reis geboekt. In die reis is iets misgegaan, ik heb volgens de Europese richtlijnen recht op schadevergoeding. De reisagent is dan wel niet direct schuldig daaraan, maar zij moeten als order taker wel een oplossing voor mij arrangeren. Ik ben benieuwd welk reisbureau als eerste voor de rechter staat.

  2. […] “Op het moment dat er uitstel van betaling is aangevraagd door Small Planet Airlines stond er nog € 157.194 open“, zo liet Remco Kuilman (Aviclaim) deze week nog aan TravelPro weten. Het bedrijf is niet de […]

Vorige bericht

Thomas Cook wil Small Planet Airlines een kans geven

Volgende bericht

Holiday Extras voegt tweede lounges Düsseldorf toe

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.