“De insolventie van Small Planet Airlines is geen truc om van onze schulden af te komen, want de surceance van betaling ontslaat ons niet van onze betalingsverplichtingen”, dat zegt de Litouwse Vytautas Kaikaris (oprichter en CEO) van de Small Planet Airlines Group in een interview met Aero Telegraph.

Deze week werd bekend dat bij de Duitse tak van de Small Planet Airlines Group, Small Planet Airlines Germany GmbH, de portemonnee (zo goed als) leeg is. Ondanks dat verleende de rechtbank in Berlijn de luchtvaartmaatschappij surceance van betaling, waardoor de airline de mogelijkheid krijgt om investeerders te zoeken om haar eigen toekomst veilig te stellen.

“Schadeclaims waren niet de enige reden voor de kostenstijgingen die tot een insolventie hebben geleid.” Kaikaris benadrukt dat alle passagiers die hun claim vóór 18 september hebben geregistreerd automatisch een formulier en instructies krijgen over hoe alles verdergaat.

Schadeclaims zijn er. “Op het moment dat er uitstel van betaling is aangevraagd door Small Planet Airlines stond er nog € 157.194 open“, zo liet Remco Kuilman (Aviclaim) deze week nog aan TravelPro weten. Het bedrijf is niet de enige die nog wacht op geld van Small Planet Airlines.  Het Duitse EUflight.de heeft  de compensatieclaims van 20.000 reizigers verzameld, wat naar schatting neerkomt op een bedrag van € 9 miljoen.

Thomas Cook Nederland en Neckermann werken samen met de Duitse tak van de luchtvaartgroep. Hanita van der Meer (perswoordvoerder Thomas Cook) liet aan TravelPro weten dat men de airline een kans wil geven.

“Uiteraard vinden we de hele situatie erg vervelend, maar het feit dat er wordt doorgevlogen vinden we erg fijn”, aldus Van der Meer. Op de vraag of Thomas Cook wel blijft vliegen met Small Planet Airlines laat zij weten: “We hebben de operatie die loopt tot eind oktober en voor het winterseizoen zijn wij in overleg met Small Planet Airlines. ”

In Duitsland is Small Planet Airlines een van de kleinere chartermaatschappijen en vliegt er bijvoorbeeld voor TUI, Thomas Cook, FTI Touristik en DER Touristik. In de Duitse media wordt er ondertussen volop gespeculeerd of de hiervoor genoemde touroperators Small Planet Airlines ook in de zomer van 2019 zullen inzetten als chartermaatschappij.

Naast de claims (ongeveer 6% van de vluchten van Small Planet Airlines Duitsland werd met drie uur of meer vertraagd) waren er voor Small Planet Airlines extra kosten die verband hielden met vertragingen en een belangrijke factor waren voor de financiële problemen, evenals onverwacht onderhoud, een zeer duur motorisch defect en hogere subcharterkosten dan van tevoren ingeschat.

Hoelang de totale procedure gaat duren, durft Kaikaris niet in te schatten. “Dat hangt af van de gezamenlijke inspanningen van de curator, het management en de schuldeisers. Het doel is uiteindelijk om er als sterk bedrijf uit te komen.”

In een e-mail aan het personeel van Small Planet Airlines schreef Kaikaris dat hij het verbazingwekkend vond dat Small Planet niet is gestorven aan de ‘giftige cocktail’ waar de airline mee werd geconfronteerd. “Zelfs kleine fouten hebben een grote impact op de financiële gezondheid van luchtvaartmaatschappijen. In Duitsland hadden we te maken met een cocktail die bestond uit allerlei negatieve factoren. Dit had verwoestende gevolgen voor ons strak getimede vliegplan en leidde tot vertragingen en annuleringen, die op hun beurt de kosten deden stijgen.”