Nieuws

“Klaar met TravelBird: seinen op rood, alarmbellen rinkelen”

Fletcher Hotels weigert sinds vrijdag jl. gasten die via TravelBird hebben geboekt, mits ze nogmaals betalen bij het inchecken. Dat heeft Rob Hermans (CEO Fletcher Hotels) desgevraagd bevestigd tegenover TravelPro.

“We zijn helemaal klaar met TravelBird. Alle alarmbellen rinkelen, want TravelBird krijgt (nog steeds) geen krediet van de bank, ze beginnen – zelfs na een zomer waarin de omzet sky high zou moeten zijn geweest – nog later te betalen”, aldus Hermans.

“Bij Fletcher Hotels krijgen we een heel naar gevoel bij TravelBird en het feit dat zij zeggen dat er geen geld is, terwijl we uit een periode komen met ontzettend hoge omzetten. Daarbij zijn ze nota bene ook nog afgelopen maand gestart met ‘BlackBird, dat kost ook geld”, zo laat Hermans weten.

“Bedenk ook dat consumenten die boeken direct betalen aan TravelBird. Het bedrijf heeft al dat geld dus al binnen. Als je ons als hotelier(s) dan nog heel laat gaat betalen, of nog later dan dat je al deed óf zelfs helemaal niet, dan staan alle seinen op rood.”

Hermans laat weten dat Fletcher Hotels al een tijd geleden is gestopt met het aanbieden van overnachtingen via TravelBird, maar dat het nog wel gasten accepteerde die via TravelBird hadden geboekt.

“Alleen nu TravelBird zich afgelopen week wéér niet hield aan uitgestelde betalingsafspraken zijn we vrijdag jl. gestart met het bellen van gasten die via TravelBird hebben geboekt en hebben hen laten weten dat ze alleen nog welkom zijn wanneer ze bij het inchecken het bedrag nogmaals betalen”, aldus Hermans.

Fletcher Hotels heeft 90 hotels in Nederland en richt zich hoofdzakelijk op gasten die een weekendje weggaan. Hermans: “TravelBird betaalt al sinds jaar en dag heel erg slecht en laat, maar vlak na de zomer begonnen ze nog later te betalen en hielden ze zich niet aan betalingsafspraken. Bij een bedrijf als Fletcher gaat het om hele hoge bedragen, maar om hele kleine marges.”

“TravelBird praat over het seizoenskrediet, maar we hebben een ontzettend goede zomer achter de rug met een hele hoge bezettingsgraad in hotels. Alle bedrijven die in de horeca actief zijn die hebben deze zomer gemerkt dat het ontzettend goed is gegaan. Als je dan de zomer uitkomt zonder geld, zoals dat nu bij TravelBird het geval is, dan is er wel iets fundamenteels aan de hand”, aldus Hermans.

Hermans, al bijna twintig jaar topman van het hotelbedrijf, benadrukt dat hij begrijpt dat het erg vervelend is voor hen die via TravelBird overnachtingen bij Fletcher hebben gekocht. “We hebben het in het verleden vaker meegemaakt dat partijen heel laat of niet betaalden, maar tot dusver niet in de huidige economie.  In die gevallen in het verleden zagen we hetzelfde gedrag als TravelBird nu vertoont en aan het eind van het liedje gingen die partijen failliet en maakten een doorstart onder een ander label.”

In een reactie op hetgeen Fletcher Hotels heeft laten weten aan TravelPro, laat TravelBird weten: “TravelBird werkt hard om de vertraging bij betalingen aan partners in te lopen. Travelbird betaalt de openstaande bedragen als mensen al op locatie zijn. Als mensen nog moeten gaan cancellen ze de trip en geeft TravelBird geld terug. Dat gaat nu om in totaal enkele honderden klanten en dat betreurt TravelBird zeer. TravelBird probeert te voorkomen dat reizigers de dupe worden van de late betalingen, maar begrijpen dat sommige partners nu strenger worden over de betalingstermijnen. Vanaf volgende maand zal de vertraging naar verwachting weer kunnen worden teruggebracht naar de normale termijn.”

Vrijdag jl. liet TravelBird tegenover TravelPro weten: “Eigenlijk gaat het gewoon goed met TravelBird, maar door de seizoensfluctuatie gingen de uitgaven in de zomer harder dan de inkomsten. TravelBird krijgt als start up geen seizoenskrediet en heeft dat opgevangen door betalingen te spreiden. Tot de eerste helft van dit jaar had het bedrijf ook nog geen zwarte cijfers geschreven, maar dat gebeurde wel in het eerste halfjaar van 2018. Vanaf einde van deze maand zal weer geld beschikbaar komen en kunnen de normale termijnen worden hersteld. Vooral kleinere hotels hebben er nu last van dat wij vragen of we later kunnen betalen en dat hoort ook eigenlijk niet zo, daarvoor biedt TravelBird ook haar excuses aan.” De woordvoerder van TravelBird laat weten dat het alleen om betalingsachterstanden bij hotels gaat en niet bij andere partijen, zoals bijvoorbeeld touroperators.

Reageer met Facebook:

Reacties:

9 Reacties

  1. […] aan TravelPro dat hij reizigers met een TravelBird-boeking liet weten dat deze bij inchecken opnieuw zouden moeten betalen aangezien TravelBird niet meer […]

  2. […] been several reports of problems with payments and last week, the Fletcher Hotel group told website Travelpro that it would not accept any more TravelBird clients because bills had not been […]

  3. […] la scorsa settimana, il gruppo Fletcher Hotel ha detto al sito Travelpro che non avrebbe più accettato clienti TravelBird a causa delle numerose liquidazioni non […]

  4. Monique
    31 oktober 2018 at 14:31 — Beantwoorden

    Beste, wij vertrekken morgen naar Vietnam. Wij hebben zojuist vanuit Vietnam het bericht gekregen dat er niets betaald is en dat we alles zelf moeten betalen en dat wij nadien dan maar moeten proberen ons geld terug te krijgen? WAT KUNNEN WE DOEN want het vliegtuig is wel geboekt???

  5. […] is er de afgelopen maanden een achterstand in betalingen aan partners ontstaan. Fletcher Hotels liet aan TravelPro weten te stoppen met het aanbieden van overnachtingen via de website. De […]

  6. erna gantevoort
    31 oktober 2018 at 11:10 — Beantwoorden

    afgelopen week zijn we terug gekomen van een reis naar Sicilië, reis geboekt via Travelbird. We hadden een week voor vertrek wel een voorstel ingediend om de reis om te boeken naar een andere bestemming in Europa wegens negatieve berichten mbt het eiland Sicilië (aardbeving, modderstromen en zeer slechte weersomstandigheden) helaas werd dit wel direct van de hand gewezen. Achteraf hadden we de eerst paar dagen geluk qua weersomstandigheden. Maar hielt de laatste dagen niet over.
    We hebben verder niets gemerkt mbt de organisatie Travelbird. Ik heb dan ook geen klachten. Ik wens Travelbird succes en hopende op een goede afloop.

  7. […] been several reports of problems with payments and last week, the Fletcher Hotel group told website Travelpro that it would not accept any more TravelBird clients because bills had not been […]

  8. […] er de afgelopen maanden een achterstand in betalingen aan partners ontstaan waardoor onder andere Fletcher Hotels stopte met het aanbieden van overnachtingen via de website en het mensen met een TravelBird-boeking liet […]

  9. 31 oktober 2018 at 07:32 — Beantwoorden

    Tis een echte schande !! Ook wij stonden gisteren in ons hotel waar we een arrangement van 2 nachten met eten hadden betaald. Na een rit van 250 km kregen we te horen dat we enkel konden blijven indien we nóg eens ons verblijf zouden betalen !! Daar stonden we dan met onze dochter… na uren gesprekken met manager van het hotel, zelfs de eugenaar van het hotel én travelbird werden we nog op straat gezet!
    Of we onsgeld zullen terugzien van Travelbird is nog maar de vraag. Echte gangsterpraktijken !!
    De gewone braaf betalende en hardwerkende burger is weer de dupe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

MSC Star of the Month: Captain Cruise

Volgende bericht

Vliegtuig met 189 inzittenden neergestort in Javazee

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.