Op Europese vluchten zorgen het groeiend aantal rolkoffers en grote tassen voor oponthoud bij het boarden en overvolle bagagebakken. Dat wil KLM niet meer en neemt maatregelen om de hoeveelheid handbagage aan boord terug te dringen. “Passagiers nemen alleen handbagage mee om sneller te kunnen in- en uitstappen, maar ook lagere kosten zijn drijfveren om alleen handbagage mee te nemen’, zegt een woordvoerder van KLM tegen De Telegraaf.

Volgens de krant vraagt KLM passagiers per sms om ook rolkoffers en rugzakken vooraf in te checken. Ook worden grotere bagagebakken besteld om meer bergruimte aan boord te creëren. KLM zou ook denken aan een ’plaatsgarantie’ van bagage in de cabine voor veelvliegers en zakenreizigers. Bij veel maatschappijen moet voor ruimbagage worden bijbetaald. Zoals bij Ryanair, alleen een handtasje mag kosteloos mee worden genomen aan boord. Transavia zegt in een reactie aan de krant bezig te zijn met onderzoek naar een toeslag voor grotere stukken handbagage. Dit wordt ook door KLM onderzocht, uitgangspunt is dat een dergelijke maatregel de ticketverkoop niet negatief mag beïnvloeden. Steven van der Heijden (CEO bij Corendon) noemt het ‘krokodillentranen’, omdat airlines dit zelf in de hand hebben gewerkt door hogere tarieven voor ruimbagage te gaan rekenen. “Dan moet je niet gek opkijken dat de consument dit probeert te omzeilen.”