BlogsNieuwsTom van Apeldoorn

Niet lullen, maar vliegen

Ja grote woorden, maar zeg nou zelf. Wat zou u doen met een overbetaalde onwillige werknemer die alleen nog tussen 9.00 en 17.00 uur zijn werk wil doen? Inderdaad, daar neem je in deze 24/7 maatschappij zo snel mogelijk afscheid van.

Zo moeten ze in Amstelveen en Parijs naar Transavia kijken. Zij moeten concurreren met easyJet, Wizz Air, Ryanair en ga zo maar door, maar de werknemers denken er voor een groot deel anders over.

De concurrentie bedrijft de luchtvaart op het scherpst van de snede, thuis je telefoon opladen en niet lullen maar vliegen. De vertrouwde Nederlandse chartermaatschappij bestaat niet lang meer als het personeel het in zijn hoofd haalt om notabene op de eerste dag van de krokusvakantie te staken.

Zeker weten dat er een aantal onder u zijn die keihard schade oplopen door deze onzalige actie. Je zal maar een leuk groepje van acht personen geboekt hebben met vertrek maandagochtend en je bent de sigaar. Reissom terugstorten, hotels toch betalen en alle moeite die gedaan is met een lichte bries het raam uit.

Het is 2018 en voor de duidelijkheid, als je boven de Balkenende-norm beloond wordt is het mijns inziens normaal dat je hard werkt, flexibel bent en nadenkt over jezelf, maar ook over de toekomst van het bedrijf waar je werkt. Denken de stakende piloten dan dat er voor hen allemaal een baantje bij de VNV in het verschiet ligt?

De reputatieschade is nu al enorm, van Nederlandse betrouwbaarheid naar tweede wereld gedrag. Wat gaat dat betekenen voor de zorgvuldig opgebouwde hoge aaibaarheid van Transavia? Ik vrees met grote vreze. Wat zou u doen als u consument was, zou u niet met TUI fly of Corendon Dutch Airlines gaan?

Als de werknemers dingen willen die de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengen, kan en mag de directie daar niet mee instemmen. Als staken dan de remedie is, kan de directie zichzelf in ieder geval met opgeheven hoofd in de spiegel aankijken op het moment dat men de deuren moet sluiten.

In Amstelveen en Parijs denkt men de volgende keer wel wat langer na als er geïnvesteerd moet worden in de onwillige dochter. Ik wens iedereen die hier last van ondervindt sterkte, ook het management van Transavia.

Transvertragia

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. Juan Vazquez
    19 februari 2018 at 17:48

    Luchtvaartpersoneel waaronder piloten die staken treffen niet alleen hun werkgever, in dit geval Transavia, maar treffen tevens een hoop andere bedrijven en consumenten. De (materiële en zelfs emotionele) schade voor anderen kan enorm oplopen. Daarom vind ik een staking niet het juiste instrument. Wellicht zou er een aanpassing in de wetgeving moeten komen om het stakingsinstrument te verbieden voor bepaalde functies in de luchtvaartwereld.

Vorige bericht

Piloten Transavia leggen het werk neer

Volgende bericht

VakantieDiscounter: 'vergeten' bestemmingen in trek

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.