“Een nachtsluiting en het weren van de lawaaiige vliegtuigen en privéjets zijn voor het verbeteren van de leefomgeving essentieel. Uiterlijk in de zomer van 2024 moet er zekerheid en duidelijkheid zijn over de maatregelen, zodat we het kunnen doorvoeren in de capaciteitsdeclaratie voor 2025. Dan ligt het vast en laten we zien dat het ons menens is. Dat is de enige manier om vertrouwen van medewerkers, passagiers, omwonenden, politiek en samenleving terug te winnen”, aldus Ruud Sondag (CEO Schiphol).
Het zijn punten die Schiphol heeft opgenomen in haar zienswijze die zij heeft aangeleverd aan de Minister van Infrastructuur & Waterstaat. Vier onderdelen van Schiphols in april gepresenteerde acht punten plan maken daarmee onderdeel uit van de inbreng van de luchthaven.
Hoogste tijd voor maatregelen
“Wij grijpen elke mogelijkheid aan luchtvaart schoner, stiller en beter te maken. Dus ook de balanced approach. Het is de hoogste tijd voor maatregelen die niet alleen op papier, maar ook in de praktijk merkbaar positief effect hebben voor onze buren. Uiterlijk in de zomer van 2024 moet er zekerheid en duidelijk zijn over de maatregelen, zodat we het kunnen doorvoeren in de capaciteitsdeclaratie voor 2025.”
Verbeteren leefomgeving
De door Schiphol voorgestelde maatregelen leveren een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefomgeving, zo schrijft de luchthaven. Dit blijkt volgens Schiphol uit berekening die het deed met het ECAC Doc29 model dat het ministerie van I&W ook gebruikt en internationaal gangbaar is om de effecten van maatregelen te bepalen.
Harde milieugrenzen
Het aantal vluchten is volgens Schiphol niet per definitie bepalend voor de hoeveelheid hinder. Een nieuw stelsel met harde milieugrenzen is dat wel. Harde geluidsgrenzen en harde uitstootgrenzen zijn meetbaar en handhaafbaar. Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen. Dit geeft zekerheid dat hinder en uitstoot structureel omlaag gaan. Binnen die grenzen is ook ruimte voor beloning. Voorwaarde is dat de luchtvaart, mede door bewezen en geïmplementeerde innovaties, stiller en schoner wordt. Naar het idee van Schiphol moet de overheid dit systeem wettelijk verankeren. De nadere invulling van het onderdeel “heldere grenzen voor de uitstoot van CO2 ” uit het 8 punten plan, volgt na de zomer.
Nieuwe balans
Op 24 juni 2022 presenteerde de Nederlandse regering haar besluit over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. Met dit besluit wil het kabinet een nieuwe balans vinden tussen het belang van een sterke luchthaven om Nederland te verbinden met de rest van de wereld en de kwaliteit van de leefomgeving rond de luchthaven.
Exploitatiebeperkingen
De procedure ‘Balanced Approach’ moet worden gevolgd wanneer een EU-lidstaat geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen wil invoeren op een luchthaven met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Het besluit van het kabinet bevat dergelijke exploitatiebeperkingen, waardoor volgens de Europese wet- en regelgeving (EU-verordening 598/2014) de procedure van de Evenwichtige Aanpak moet worden gevolgd.