Marcel de Nooijer, topman van Transavia, heeft hard uitgehaald naar het demissionair kabinet. “Door de politieke koers zijn vliegvakanties straks een dure, elitaire aangelegenheid waar een deel van de Nederlanders van wordt uitgesloten.”

De Nooijer komt uitgebreid aan het woord in een interview met het Algemeen Dagblad. Daarin wijst hij meerdere keren op de miljoenen Nederlanders die de afgelopen zomer op vliegvakantie zijn gegaan. “Kijk naar de miljoenen reizigers die deze zomer op vliegvakantie zijn gegaan. Zouden die allemaal voor krimp zijn?” Hij wijst ook op het belang van toerisme voor mensen die op de bestemmingen in de toeristische sector werken.

Elitair

Het moet volgens De Nooijer duidelijk worden wat de gevolgen zijn van deze politieke koers: “Dat vakanties straks een dure, elitaire aangelegenheid worden waar een deel van de Nederlanders van is uitgesloten. Dat staat zó ver af van het Transavia-dna, reizen voor álle Nederlanders toegankelijk willen houden. Ik hoop dat de kiezer daar straks in november rekening mee houdt.’’

Meer vanaf buitenlandse luchthavens

In het interview wordt het ook duidelijk dat Transavia meer en meer gaat vliegen vanaf buitenlandse luchthavens, waaronder Brussels Airport waar de airline nu twee toestellen heeft staan en waar zonder meer uitgebreid gaat worden. “We zien nu al dat Nederlanders voor Brussel kiezen omdat ze daar geen tickettaks betalen.”

Lees ook: Krimp Schiphol mag doorgaan: 40.000 vluchten minder.

Teleurgesteld

De Nooijer is teleurgesteld in het feit dat Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, alle alternatieven voor definitieve krimp heeft afgewezen. Tegen die uitspraak loopt cassatie bij de Hoge Raad. “Het kán niet zo zijn dat een vleugellam kabinet vervolgens keuzes doordrukt die zo’n grote impact hebben op de economie, werknemers, reizigers en bedrijven.” De Nooijer vertrouwt erop dat er ook in Brussel anders wordt gekeken naar de feiten.

Nachtsluiting

Wanneer de nachtsluiting van Schiphol wordt doorgevoerd komt het model van Transavia op losse schroeven te gaan, want volgens De Nooijer is het voor de airline van belang dat het met elk toestel ten minste drie keer op een dag op en neer kan vliegen.

Investeringen

“We worden geacht miljarden euro’s te investeren in de nieuwste vliegtuigen om geluids- en milieuhinder terug te dringen. Daar moeten we dan wel geld mee kunnen verdienen.” Transavia heeft samen met KLM 45 nieuwe toestellen gekocht. Het gaat om zestien Airbus A321 Neo’s met 232 stoelen. De overige toestellen zijn kleinere versies met 186 stoelen.