De splinternieuwe Boeing 737 MAX 9 van Corendon Dutch Airlines wordt zaterdagochtend 7.00 uur op feestelijke wijze uitgezwaaid vanaf Schiphol.

Op Schiphol zullen Atilay Uslu (oprichter Corendon), evenals het management aanwezig zijn. De eerste bestemming van het vliegtuig is Lefkas. Het zal frequent vliegen naar diverse locaties in Griekenland, Spanje en Turkije.

Cheezzz

De nieuwe toestellen worden geïntroduceerd met een nieuwe livery. De rode staart met haar gouden bies is doorgetrokken op een groot deel van de romp en het Corendonrood loopt door tot aan de buik. Op de onderkant is ook het logo groot afgebeeld en daardoor goed zichtbaar vanaf de grond. Op de staart is op elke zijde een deel van de naam Cor of Don afgebeeld. Een instagrammable twist is dat op de winglets aan de binnenzijde de tekst ‘Cheezzz’ is aangebracht.

Minder impact

Uslu enthousiast over de nieuwste aanwinst van de vloot: “Met de komst van de nieuwe Boeing 737 MAX 9 markeren we weer een mijlpaal voor Corendon Dutch Airlines. Met dit nieuwe type vliegtuig bieden wij onze passagiers meer comfort en realiseren we tegelijkertijd minder impact op het milieu dan met onze oudere 737-800 toestellen. We kijken ernaar uit om onze reizigers aan boord van dit geavanceerde vliegtuig te verwelkomen.”

Lees ook: Retailpartners van Corendon kunnen vanaf nu CO2 reduceren.

Nog twee nieuwe vliegtuigen

De nieuwe MAX 9 is het eerste toestel waarmee Corendon Dutch Airlines haar huidige vloot vernieuwt. De overige twee nieuwe vliegtuigen worden naar verwachting medio november en in januari volgend jaar geleverd. Daarmee zal begin volgend jaar de volledige vloot zijn vervangen door gloednieuwe Boeing 737 MAX 9’s.

Over het nieuwe vliegtuig

De Boeing 737 MAX 9 biedt plaats aan 213 passagiers, wat 24 zitplaatsen meer betekent dan de 737-800. Daarnaast is de verwachte noise footprint van het vliegtuig 40% kleiner dan zijn voorganger. Dankzij de nieuwe motor en de verbeterde aerodynamica liggen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot volgens de berekeningen van Boeing gemiddeld zo’n 14% lager. De 737 MAX heeft een vliegbereik van 6.500 kilometer, wat circa 19% toename betekent ten opzichte van de 737 Next Generation. Dit wordt mogelijk gemaakt door de dubbele winglets aan het einde van de vleugel, die zorgen voor een grotere opwaartse kracht door een perfect evenwicht.

Meer lezen over het type vliegtuig? Dat kan hier.