“Mensen moeten zelf een beetje opletten. Bij pakketreizen is het al netjes geregeld via het SGR, maar vanuit de politiek allerlei extra beschermingsconstructies optuigen alleen voor failliete airlines, daar is de VVD niet voor”, dat laat Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (die namens de VVD over luchtvaart gaat) desgevraagd weten aan TravelPro, dat hem na het zoveelste airline faillissement (Germania) vroeg naar het standpunt van de VVD of er een Europees/wereldwijd ‘airline garantiefonds’ moet komen.

ANVR-directeur Frank Oostdam pleit al jaren voor een airline garantiefonds, evenals de Europese brancheorganisatie voor reisbedrijven ECTAA. Ook de Duitse ‘ANVR’, de DRV, riep deze week op tot een oprichting van een airline garantiefonds, zodat reizigers niet met extra kosten komen te zitten na een faillissement door toedoen van de airline. Op de TravelPro-poll Airlines moeten worden verplicht een goede garantieregeling te bieden, zoals dat bij pakketreizen ook is geregelddie sinds woensdagmiddag live staat, geeft op het moment van schrijven 95% van de 130 reisprofessionals die hebben gereageerd aan dat airlines moeten worden verplicht om een goede garantieregeling te bieden, zoals dat bij pakketreizen ook is geregeld.

In de Europese wetgeving is het nu zo geregeld dat verkopers van een pakketreis in het geval van bijvoorbeeld een faillissement van een airline voor vervangend vervoer moeten zorgen evenals de mogelijk extra overnachtingen. Reizigers die individueel, direct bij de airline boeken, hebben nergens recht op wanneer de airline failliet gaat. Door het faillissement van Germania worden deze dagen zo’n 60.000 reizigers getroffen. “Als je direct een kaal ticket boekt bij de luchtvaartmaatschappij en die gaat failliet, dan heb je pech.”

Overigens wijst Dijkstra op de opties die er momenteel zijn voor reizigers naast het boeken van een pakketreis. “Als je via een reisbureau boekt, kun je als consument direct bij het ticket een vliegticketverzekering afsluiten die je beschermt tegen een eventueel faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Ook op de diverse websites die vliegtickets aanbieden, bieden ze deze service en bescherming voor de consument. Je betaalt dan wel een paar euro voor de verzekering natuurlijk. Sommige reisbureaus ontraden ook bewust bepaalde airlines die er minder rooskleurig voorstaan. Dat is soms verstandig. Bij een ticket van € 120 is het wellicht niet zo’n ramp, maar bij een ticket van € 1.200 wel aan te bevelen, zeker als de reis pas over een periode later in het jaar is. Mensen moeten zelf wel een beetje opletten. Bij pakketreizen is het al netjes geregeld via het SGR, maar vanuit de politiek allerlei extra beschermingsconstructies optuigen alleen voor failliete airlines, daar is de VVD niet voor. Het komt niet zo heel vaak voor en hier geldt ook eigen verantwoordelijkheid voor de consument. Een risicoloze samenleving bestaat niet en als je bang bent dat je vlucht onverhoopt niet doorgaat, omdat de luchtvaartmaatschappij niet meer bestaat tegen de tijd dat je vliegt, dan kun je je verzekeren.”

Luchtvaartmaatschappijen lijken het niet eens te kunnen worden over een garantiefonds. De International Air Transport Association (IATA) kondigde eind 2014 een nieuwe overeenkomst/regeling aan tussen de bij IATA aangesloten partijen die naar, van en binnen Europa vliegen om passagiers te helpen die bijvoorbeeld niet huiswaarts kunnen keren doordat zij getroffen zijn door het faillissement van een luchtvaartmaatschappijen. In de regeling die destijds werd aangekondigd is afgesproken dat airlines hulpbehoevende reizigers ‘rescue fares’ zouden aanbieden. In het geval van Germania wordt dit momenteel door diverse airlines aangeboden, waarvan reizigers die rechstreeks bij Germania hebben geboekt gebruik van kunnen maken. Oostdam noemde deze regeling destijds “een schandalige manier om zich aan de zorgplicht te onttrekken” en “een zoethoudertje aangezien de consument nog steeds tegen extra kosten oploopt”. Deze week liet de ANVR-directeur in een tweet over het faillissement van Germania weten: “Wanneer gaan we nu eens de airlines verplichten een garantiefonds voor gedupeerde consumenten op te richten! Heeft de reissector beter geregeld.”

Vooral het faillissement van airberlin heeft de reissector klauwen met geld gekost. Naast airberlin gingen de afgelopen vijf jaar onder andere ook Small Planet Airlines, VLM Airlines, het Zwitserse Belair, Laudamotion, Primera Air, het Zweedse NextJet, Alitalia, de Canadese regionale airline Great Lakes Airline, het Amerikaanse Eastern Airlines, Monarch Airlines, Darwin Airline, de Hawaiiaanse regionale luchtvaartmaatschappij Island Air, het Russische VIM Avia, Cyprus Airways, enzovoorts.