Nederlandse reisprofessionals zijn het gedoe rondom failliete luchtvaartmaatschappijen beu. Ondanks dat ze hun expertise kunnen bewijzen in het helpen van reizigers die een ticket hadden geboekt bij  het failliete Germania, dat onlangs nog liet weten de financiën weer op orde te hebben, kost het tijd, geld en ergernis, zo blijkt wel uit de eerste stemmen op de poll die TravelPro is gestart. De Nederlandse reisprofessional wil dat airlines verplicht worden gesteld een goede garantieregeling te bieden, zoals dat bij pakketreizen ook is geregeld zodat niemand meer geld kwijt is bij een faillissement door toedoen van een luchtvaartmaatschappij.

Ook de DRV (de Duitse versie van de ANVR, red.), heeft evenals Frank Oostdam (directeur ANVR) al jaren doet, na het faillissement van Germania opgeroepen tot het oprichten van een neutraal garantiefonds voor luchtvaartmaatschappijen. “Dit is de enige manier om reizigers meer veiligheid te bieden in het geval een luchtvaartmaatschappij failliet gaat”, aldus Ralf Hieke, vice-president van de DRV.

Reisorganisaties in Duitsland, evenals in Nederland, doen er alles aan dat reizigers ondanks het faillissement van de airline onbezorgd van hun vakantie kunnen genieten. Als een terugreis niet op de oorspronkelijk geplande tijd kan plaatsvinden, brengen de touroperators hun getroffen gasten indien nodig in hotels, zo stelt de branchevereniging. In individuele gevallen kan er niet worden uitgesloten dat de luchthaven van vertrek zal veranderen. De touroperators doen er echter alles aan om de transfers zo goed mogelijk te regelen.

Het faillissement van Germania zal in de komende weken van invloed zijn op tienduizenden passagiers, zo stelt de DRV. “Reizigers die hun vlucht rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebben geboekt, moeten individueel voor alternatieve reismogelijkheden zorgen en hiervoor ook extra betalen. Reizigers die een pakketreis via een reisbureau of touroperator hebben geboekt, zijn goed beschermd”, aldus Hieke. De Duitse touroperators zorgen voor het organiseren van alternatieve reismogelijkheden voor hun gasten.”

Luchtvaartmaatschappijen lijken het niet eens te kunnen worden over een garantiefonds. De International Air Transport Association (IATA) kondigde eind 2014 een nieuwe overeenkomst/regeling aan tussen de bij IATA aangesloten partijen die naar, van en binnen Europa vliegen om passagiers te helpen die bijvoorbeeld niet huiswaarts kunnen keren doordat zij getroffen zijn door het faillissement van een luchtvaartmaatschappijen. In de regeling die destijds werd aangekondigd is afgesproken dat airlines hulpbehoevende reizigers ‘rescue fares’ zouden aanbieden. In het geval van Germania wordt dit momenteel door diverse airlines aangeboden, waarvan reizigers die rechstreeks bij Germania hebben geboekt gebruik van kunnen maken.

Oostdam noemde deze regeling destijds “een schandalige manier om zich aan de zorgplicht te onttrekken”. In een tweet laat de ANVR-directeur over het faillissement van Germania weten: “Wanneer gaan we nu eens de airlines verplichten een garantiefonds voor gedupeerde consumenten op te richten! Heeft de reissector beter geregeld.” Bedrijven die een pakketreis verkopen zijn door Europa verplicht een goede garantieregeling te hebben. Luchtvaartmaatschappijen niet.

Ook de ECTAA (de Europese brancheorganisatie voor reisondernemers) zet zich in voor een garantiefonds voor luchtvaartmaatschappijen. In 2018 stond het op het prioriteitenlijstje om de EU-wetgevers te overtuigen
om consumentenbescherming te bieden tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Niet gek, aangezien 2017 een een recordjaar was in termen van failliete airlines, waaronder airberlin, Alitalia, Monarch Airlines en Niki.

De IATA en Brussel lijken na het zoveelste faillissement nog niet open te staan voor een garantiefonds voor de luchtvaart.  “Een permanent wettelijk fonds om passagiers in dergelijke situaties te helpen is een onderwerp van aanzienlijke discussie geweest. De luchtvaartindustrie heeft zich verzet tegen een dergelijk fonds, aangezien financieel voorzichtige luchtvaartmaatschappijen risicovollere luchtvaartmaatschappijen zouden subsidiëren. Belangrijker nog, volgens schattingen zou tot 85% van het geld nodig zijn voor administratie van een dergelijk fonds”, zo liet IATA weten. De IATA noemde de ‘rescue fares’ een klantgerichte benadering. Oostdam sprak van ‘een zoethoudertje’, aangezien de consument nog steeds tegen extra kosten oploopt.

Het faillissement van Germania toont volgens de DRV wederom de voordelen van de pakketreis. Gasten die een pakket via een reisbureau/touroperator hebben geboekt, kunnen vertrouwen op een zorgeloos pakket. De organisatoren zijn verantwoordelijk voor omboekingen, het verlengen van de accommodatie waar nodig of het aanbieden van alternatieve reizen.