Vanaf vandaag is het merk Hotelplan van Oad officieel opgeheven. In de zomer van vorig jaar maakte reisorganisatie Oad bekend na het zomerseizoen te stoppen met de formule Hotelplan.

Hotelplan was oorspronkelijk een Zwitserse reisorganisatie die vijf jaar geleden besloot te stoppen op de Nederlandse vakantiemarkt. Oad besloot de naam Hotelplan over te nemen in een poging om Hotelplan in Nederland weer winstgevend te maken. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is het de reisorganisatie niet gelukt om Hotelplan structureel winstgevend te krijgen waardoor Oad heeft besloten het contract met Hotelplan niet te verlengen.

Black day
Hotelplan richtte zich de afgelopen jaren vooral op populaire zonbestemmingen zoals Griekenland, Cyprus en de Canarische Eilanden. Op deze bestemmingen is de concurrentie moordend en zeker in tijden dat consumenten snel geneigd zijn een keertje minder op vakantie te gaan is het lastig geld verdienen. Ook de economische crisis en de aswolk uit IJsland hebben op een negatieve wijze bijgedragen aan het besluit van Oad om te gaan stoppen met Hotelplan. In 2007 won Hotelplan nog de ‘Beste Website’ award in de categorie reisbureaus. In de branche werd op 31 maart 2011 volop getwitterd over deze zwarte dag in de geschiedenis van Oad. Marco Bijsterbosch: ‘‘Vandaag sluit #hotelplan NL haar deuren, eind van een stukje reisgeschiedenis…’’. Wouter de Wolf: ‘‘The last day of Hotelplan Netherlands# remember and maybe one day it will stand up again’’. Marco van Leeuwen: ‘‘In lijn van Mobiplan, Olympia, Dutchbird en Martinair..’’.