Vorige week zag ik in het AD een advertentie van Lekker Man Tours met nietsverhullende foto’s van jonge kinderen en volwassenen met daarbij een aanbieding voor een last minute naar Siem Reap Cambodja vanaf € 700. Voor dit bedrag krijg je er een Angkor Wat Tour met kind bij en sliep je in een hotel met een jong animatieteam. Lekker Man Tours heeft als klap op de vuurpijl als slogan: Het reisbureau voor jong contact in Cambodja. Het mag helaas duidelijk zijn dat de advertentie een aanbieding is voor een kinderseksreis.

Maar gelukkig is het niet écht, het is een campagne van kinderrechtenorganisatie Terre des Hommes. Een confronterende campagne, dat dan weer wel. En eentje die volgens de organisatie echt nodig is, want ‘het boeken van dit soort reizen is gewoon een werkelijkheid, een realiteit die voorkomt’, aldus de voorlichter van Terre des Hommes.

Maar toen ik de advertentie las, dacht ik meteen: dit kan toch niet? Zijn ze nou helemaal gek geworden? Maar zo gek zijn sommigen wél. Knettergek, want het gebeurt echt.

Ik heb hier eens over gesproken met reisagenten en kreeg dan te horen dat er inderdaad weleens mensen in de winkel komen met zo’n indirecte wens. Gelukkig gebeurt het niet elke week, maar toch. Letterlijk uitspreken van deze specifieke vakantiewens zal niet zo snel gebeuren, maar ik verwacht dat reisbureaus dergelijke klanten er wel kunnen uitpikken. Alhoewel, aan het uiterlijk zal je het niet altijd kunnen aflezen. Ergens in mijn hoofd heb ik namelijk een beeld van onhygiënische smeerlappen. Maar wie zegt mij dat het zo is?

Maar bij het horen van bepaalde vakantiewensen, zoals bestemming, het aantal personen dat ernaartoe wil en de samenstelling van de eventuele groep, moet toch een belletje laten rinkelen. En wat dan? Wat doe je dan? Ik krijg kokhalsneigingen bij het idee alleen al. Maar moet je zo’n klant eigenlijk wel helpen? Zo één ben je toch liever kwijt dan rijk?

Maar ja, het zorgt wel voor geld in het laatje. Welke afwegingen maak je dan als reisbureau? Denk je, als wij het niet boeken dan boekt de klant het wel zelf en lopen we behoorlijk wat euro’s mis? Of brand je jouw vingers hier gewoon niet aan?

Ik zou het wel weten.

Sharon Evers
Sharon@travelpro.nl