KLM, Cathay Pacific, Singapore Airlines en Air Arabia Maroc krijgen een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat zij geannuleerde tickets te laat terugbetalen of weigeren geld rechtstreeks terug te boeken aan passagiers die tickets hebben gekocht via reisbemiddelaars.

Dat heeft de ILT bekendgemaakt.
Overtredingen vonden onder meer plaats bij tickets die gekocht zijn via het failliete D-reizen.
De ILT legt de sancties op om te voorkomen dat passagiers met lege handen blijven staan als de regels onvoldoende worden nageleefd.

De ILT inspecteert hoe luchtvaartmaatschappijen omgaan met de rechten van passagiers tijdens de coronapandemie en bij geannuleerde vluchten. De terugbetaling van tickets die bij een reisbemiddelaar of online platform zijn gekocht, gaat niet goed, zegt de inspectie.
‘Deze passagiers ontvangen eigenlijk nooit binnen zeven dagen het ticketgeld terug. Dan wordt ook niet altijd de keuze geboden tussen geld terug of een andere vlucht. Bovendien verstrekken luchtvaartmaatschappijen onvoldoende informatie over de passagiersrechten aan deze consumenten.’

De hoogte van de boete voor onder andere KLM is nog niet vastgesteld. Volgens de ILT kan KLM eerst nog de eigen zienswijze naar voren brengen.

KLM zegt zorgvuldig naar de kwestie te kijken en zegt graag het gesprek met ILT te willen aangaan. Volgens KLM waren de laatste twee jaar bijzonder ingewikkeld, maar heeft de maatschappij altijd getracht zo goed als mogelijk voor zijn klanten te zorgen. (Foto Shutterstock).