Stichting Travel Foundation Nederland moet een pas op de plaats maken. Het huidige business model geeft onvoldoende financiële basis. Ondanks de vele inspanningen van de partners in de reisbranche, het bestuur en de medewerkers van Travel Foundation Nederland zijn de inkomsten te laag om de organisatie voort te zetten.

Stichting Travel Foundation Nederland (TFNL) werd drie jaar geleden opgericht om de reisbranche te verduurzamen. Reisorganisaties willen op hun vakantiebestemmingen initiatieven en projecten versterken en initiëren die waarde en kwaliteit voor de klanten toevoegen aan de locaties. Natuur, milieu en lokale bevolking moeten ook in de toekomst baat hebben bij toerisme. Het geld daarvoor zou komen uit donaties van de branche en vrijwillige bijdragen van consumenten. Dit model is in Engeland een succes gebleken. Echter in Nederland vallen de opbrengsten dusdanig tegen dat het voortbestaan van TFNL niet langer door haar bestuur verantwoord wordt geacht.

Financieel model
De niet toereikende financiering voor TFNL geeft aan hoe lastig het is om in tijden van teruglopende boekingen voldoende inkomsten te genereren. Hoewel er via internet makkelijker en guller werd gegeven was ook daar in 2009 en 2010 een dalende trend te zien. Ondanks diverse interne trainingen van partners aan eigen medewerkers om een vrijwillige consumentenbijdrage te vragen voor Travel Foundation Nederland en voor duurzaam toerisme, bleef de respons aan de balie achter bij de geleverde inspanningen.
De afgelopen maanden is hard gewerkt om alternatieve financiële bronnen aan te boren; bijvoorbeeld bij nieuwe partners en nieuwe samenwerkingsvormen, maar het budget om een dergelijke periode te overbruggen is niet langer beschikbaar.

Projecten
In de afgelopen jaren heeft TFNL een aantal projecten gesteund die inmiddels zijn afgerond. De lopende projecten die in samenwerking met onze zusterorganisatie Travel Foundation UK (TFUK) in Engeland en de lokale organisaties zijn ontwikkeld worden verder voorgezet. De komende jaren kunnen lokale organisaties hun aanvragen richten aan TFUK.

Toekomst
De conclusie dat Travel Foundation Nederland in de huidige vorm financieel niet haalbaar blijkt betekent niet dat duurzaamheid geen plaats verdient in de reisbranche. Klanten worden kritischer op de negatieve gevolgen van toerisme en vragen om een duurzame, lange termijn aanpak. Het is voor touroperators en reisagenten bijna onmogelijk om op de bestemming zelf actief aan de slag te gaan met lokale- en internationale duurzame initiatieven en projecten.
De komende tijd zal het bestuur van Travel Foundation in overleg met belanghebbenden zich beraden. Duurzaam reizen verdient een toekomst.