BZ Reisadvies App helpt reiziger wereldwijd
Met de BZ Reisadvies App kunnen reizigers overal en altijd onze reisadviezen raadplegen en hulp inroepen van ambassade en consulaat”

Minister Rosenthal heeft vandaag op Schiphol de nieuwe BZ Reisadvies App gelanceerd. Met deze applicatie voor gebruikers van smartphones is het voor reizigers mogelijk hun reis beter voor te bereiden en in geval van nood onderweg eenvoudig aan hulp en informatie te komen.De app bevat reisadviezen per land, informatie in het geval van een calamiteit en contactgegevens van Nederlandse ambassades en consulaten. De gratis app is sinds 18 juni te downloaden via de Appstore en minbuza.nl/app.

Met de symbolische overhandiging van de eerste BZ Reisadvies App aan ‘wereldfietsers’ Eric Schuijt en Carla Tatenhove stelde de minister op Schiphol de app officieel in gebruik. Schuijt is specialist in avontuurlijke fietsvakanties en auteur van het boek ‘De wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis’ gaat de app gebruiken bij zijn reizen: ‘‘Het gebruik van smartphones tijdens een reis is vooral door de gps-mogelijkheden tegenwoordig gemeengoed. Dus is het erg handig als je in een app, ook offline, alle informatie kan vinden die je nodig hebt in geval van nood. Dat bespaart je een speurtocht naar een internetcafé en het scheelt kostbare tijd’’. Bijkomend voordeel is dat de app ook offline is te raadplegen in gebieden waar geen internetverbinding voorhanden is. Tevens bevat de applicatie consulaire informatie rond grote evenementen, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen.

Overal en altijd
‘‘Met de BZ Reisadvies App kunnen reizigers overal en altijd onze reisadviezen raadplegen en hulp inroepen van ambassade en consulaat. Onze posten zijn 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar voor reizigers in nood. Van de reizigers verwachten wij dat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen door goed voorbereid van huis te gaan en bijvoorbeeld een goede reisverzekering af te sluiten.’’, aldus Rosenthal. Erik Varwijk, managing director van KLM/Air France was ook aanwezig bij de lancering. Varwijk: ‘‘KLM hecht veel waarde aan het goed informeren van reizigers. Zelf doen we dat via social media zoals twitter en Facebook door 24/7 vragen te beantwoorden van reizigers. Deze app is een welkome aanvulling voor de reiziger’’.

Twitter
Naast de BZ Reisadvies App heeft minister Rosenthal vandaag ook het nieuwe Twitteraccount, @Bzreisadvies, gepresenteerd. Via dit account zijn alle reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken snel te volgen en te delen in sociale netwerken.