Pieter Elbers (president-directeur KLM) vindt dat maatschappijen die gaan vliegen vanaf Lelystad Airport en ook al vliegen vanaf Schiphol, vluchten vanaf Schiphol moeten inleveren. “Schiphol moet van tevoren de spelregels bepalen. Wie plekken opgeeft op Schiphol, krijgt voorrang voor de nieuwe plekken op Lelystad Airport”, aldus de topman.

Elbers voorspelt dat de luchtvaartpositie van Nederland in gevaar is wanneer er van tevoren geen afspraken worden gemaakt. Hij verwijst naar Eindhoven Airport en het feit dat Transavia vluchten vanaf Schiphol inleverde op het moment dat er vluchten werden verplaatst naar Eindhoven, maar dat andere airlines dat niet deden. Schiphol liet volgens De Volkskrant weten het voorstel van de KLM-topman om afspraken voor na 2020 te maken te steunen, alleen wijst de luchthaven erop dat het geen wettelijke bevoegdheden heeft om de gewenste voorwaarden te stellen. Als het goed is vertrekken over anderhalf jaar de eerste vakantievluchten vanaf Lelystad Airport.

Volgende week gaat de politiek vergaderen over de toekomst van het aantal vluchten van en naar Schiphol. De luchthaven mag vooralsnog pas groeien na 2020, waarschijnlijk van 500.000 starts en landingen per jaar naar 600.000. Dat is vastgelegd in het Aldersakkoord in 2008. Dat Schiphol de afgelopen jaren veel van haar ruimte heeft gegeven aan prijsvechters is volgens Elbers slecht voor zowel KLM als Nederland. Hij beaamt dat het door Europese regels lastig is prijsvechters te weren, maar benadrukt dat Schiphol prijsvechters aantrok “door financiële steun te geven aan maatschappijen die nieuwe routes wilden openen. Dat is het tegenovergestelde van wat we hebben afgesproken”, aldus de KLM-topman tegenover De Volkskrant. In vergelijking met prijsvechters zou KLM juist weinig financiële steun hebben gekregen.