Uit onderzoek van NBTC-NIPO Research onder 45.000 Nederlanders blijkt dat wellnessvakanties samen met spirituele-, taal-, culinaire- en cruisevakanties binnen de ‘special interestvakanties’ het hoogste groeipotentieel hebben.
Op dit moment ondernemen zo’n 430.000 Nederlanders wellnessvakanties terwijl de potentiële markt een omvang van 890.000 vakanties omvat. De markt voor wellnessvakanties kan de komende jaren dus nog flink groeien! De doelgroep bestaat vooral uit vrouwen met een leeftijd tussen de 24 en 35 jaar die behoren tot de sociale klasse B-boven.
Populair
Wellness-activiteiten worden bij voorkeur gecombineerd met culinaire activiteiten en funshoppen. Verwennen en ontspannen blijken de belangrijkste activiteiten tijdens een wellnessvakantie. Ook de sauna wordt gezien als een belangrijke activiteit, vooral onder mannen. De heren ondernemen een wellnessvakantie bij voorkeur samen met hun partner terwijl vrouwen een dergelijke vakantie ook graag samen met een goede vriendin doorbrengen. Een (lang) weekend wellness in eigen land is het meest populair.