In deze editie van Travelpro komen, zoals je gewend bent, verschillende reisprofessionals aan het woord. We praten over de actualiteit in de sector, over bestemmingen en zijn mee geweest op reis.
Zo staat Amerika centraal, een bestemming waarover dit voorjaar veel te doen is. De maatregelen van de nieuwe president leidden tot vragen. Zijn de regels veranderd? Is Amerika onveilig geworden? We spreken hierover met Wolfgang Hendrix (UStravel.nl), Frangken Tuhumena (333travel), Natasja Eshuis (Travel Trend), Paul Backer (Tioga Tours), Jan Nijenhuis (Reisbureau Woerden) en andere betrokkenen.
Betine Steenbeek van VakantieXperts Lunteren vertelt over ondernemen zonder fratsen. Ze vormt al jaren een vast team met haar collega’s Irma Schoeman en Desiree Wijnen. “Een van mijn favoriete voorbeelden is een boerin die een beetje plat praat. Ze ziet er heel eenvoudig uit en dan blijkt ze voor een wereldcruise te komen”, aldus Betine.
ANVR-directeur Frank Radstake vertelt in een uitgebreid interview een trouwe bezoeker van ‘het reisbureau’ te zijn. “Ik had helemaal geen idee hoe die branche eruitzag. Ik was wel al jaren een trouwe bezoeker van het reisbureau.” Frank vertelt uitgebreid over zijn achtergrond, zijn weg naar de reisbranche en de manier waarop hij het directeurschap heeft opgepakt. Wat begon als een bijbaan bij de plaatselijke slager leidde uiteindelijk tot een leidende rol in de reissector.
Groepsreizen zijn na corona hot & happening. Er wordt door de aanbieders veel gedaan om hun groepsreizen extra interessant te maken. In het artikel, dat we schreven over groepsreizen, komen zes aanbieders aan het woord: Sawadee, Fox, TUI, Corendon, de Jong Intra Vakanties en Travel Trend. Tips & tricks? Lees het maar eens aandachtig door.
De één ging en de ander kwam; zij is inmiddels ondernemer en voorzitter van de VvKR en hij is directeur bij Sawadee. In het duo-interview tussen Kim Nooyens en Berend Simons vliegen de anekdotes, reflecties en zelfspot je om de oren. Het resultaat is een eerlijk, geestig en verrassend verhaal. Over loopbanen die anders liepen dan gepland, over leiderschap, idealen, en natuurlijk: over reizen.
Ook toerisme-studenten staan in deze editie centraal. In juni vindt opnieuw de Reiswerk Travel Challenge plaats, dit jaar in Alicante. 64 studenten werken daar samen met reisprofessionals aan een business case rond duurzaamheid. TUI en Corendon zijn als hoofdsponsor aanwezig. “We maken hiermee zowel onze branche als TUI future proof”, aldus Laura Mooi. Kimberley Punselie van Corendon onderstreept het belang van samenwerken en vertrouwen: “De studenten houden ons scherp.”
Waar persoonlijke beleving centraal staat, zijn studiereizen een onmisbaar instrument. Dat bleek opnieuw tijdens de TUI Turkish Delight-reis langs de Turkse Rivièra. In vier dagen tijd bezochten 100 reisagenten tientallen hotels, proefden ze de sfeer in Side, dineerden ze onder de sterrenhemel en ontdekten ze verrassende plekken zoals The Land of Legends. De reis onderstreepte niet alleen hoe veelzijdig Turkije is, maar ook hoe belangrijk het is dat reisagenten bestemmingen zelf ervaren. Zoals Dimitri Joannides (TUI) het verwoordt: “Dit zijn de bestemmingen die je verkoopt. Je moet ze bijhouden.” Het is precies die ervaring die het verschil maakt aan de balie of aan de telefoon en uiteindelijk bij de klant.
Dat innovatie en duurzaamheid ook op zee hand in hand kunnen gaan, bewijst MSC Cruises tijdens de feestelijke doop van de gloednieuwe MSC World America. Travelpro was erbij toen Drew Barrymore het schip doopte, omringd door andere sterren als Orlando Bloom en Gloria Estefan. Het schip biedt reizigers een indrukwekkende mix van gastronomie, entertainment en technologie. Bijzonder was ook het bezoek aan Ocean Cay, het privé-eiland van MSC dat is getransformeerd tot een paradijs met een serieuze ecologische missie.
Tot slot reist Travelpro met Fox naar Roemenië, waar reisagenten hun beeld volledig bijstellen. “Alsof je een openluchtmuseum binnenloopt”, zegt Moniek Gommers. Verrassende natuur, kleurrijke dorpen, eeuwenoude kloosters en échte gastvrijheid – het blijkt een bestemming met veel potentie.
Een nummer dat je meeneemt van de slager tot Donald Trump.
Veel leesplezier.Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl