Vanaf april 2017 voegt MSC Cruises Saranda (Albanië) toe aan haar vaarroute in de oostelijke Middellandse Zee. Dat heeft Erik Schuffel (Managing Director bij MSC Cruises Nederland) bevestigd tegenover TravelPro. “MSC Cruises stopte eerder dit jaar met de stops in de Turkse havens en blijft dat voor 2017 ook doen. Om onze passagiers alternatieve en nieuwe bestemmingen te bieden, is er besloten om Saranda op te nemen in de vaarroute.”
MSC Cruises heeft Saranda nog nooit eerder aangedaan tijdens een vaarroute en is dan ook de eerste rederij wereldwijd die dat doet. “Dat is natuurlijk spannend, maar onze mensen hebben de bestemming al ontdekt en verkend om een zo aantrekkelijk mogelijk programma voor onze passagiers samen te stellen.” Passagiers van de MSC Poesia vertrekken tijdens deze acht dagen tellende cruise vanuit Venetië naar Saranda, deze stad in een onderdeel van de andere aanleghavens in Bari (Italië), Katakolon/Olympia, Athene en Mykonos (Griekenland) en Dubrovnik in Kroatië.
Yacht Club
Een andere ontwikkeling binnen MSC Cruises is de uitbreiding van de Yacht Club-area. Vanaf 2017 genieten passagiers van alle privileges van deze club niet alleen meer in de daarvoor bedoelde area, maar is het gedeelte uitgebreid naar het gehele schip. “De Yacht Club is een enorm succes en door de area uit te breiden, worden de andere gedeeltes van het schip ook sneller ontdekt. Het geeft de passagier nog meer een echte cruisebeleving. De Yacht Club is niet op alle MSC schepen van toepassing. De uitbreiding geldt voor afvaarten in de zomer van 2017 en verschilt per vaarroute. Reisagenten kunnen dit bij ons opvragen.”
Cuba
Sinds december 2015 heeft MSC Cruises Cuba toegevoegd aan het aanbod. De route wordt met de MSC Opera aangedaan. “Het is zo’n succes dat we de capaciteit voor komende winter hebben verdubbeld door er een tweede schip neer te leggen. Daarnaast blijven we deze bestemming jaarrond aanbieden met de MSC Opera.”
Boek snel
Schuffel is zeer tevreden hoe de Cruisemaand, die net dertien dagen oud is, zich nu al heeft ontwikkeld. Voor de sales run ben ik zelf ook bij een aantal reisbureaus geweest en het is dan goed om te zien hoe zij hiermee bezig zijn. Bij MSC lopen de boekingen erg goed, zelfs al voor de komende meivakantie en zomer. De vraag gaat enorm hard, en dat is ook gelijk mijn tip richting de retail: zorg dat je op tijd bent.”