De Nederlandse online reisbranche kan nog veel leren op het gebied van buzz generatie. Uit onderzoek van Clipit onder 25 Nederlandse online reisorganisaties blijkt dat slechts een klein gedeelte van de branche (effectief) doet aan online PR en buzz generatie. Online Media Monitoring Top 3: Kras, Oad, Thomas Cook. Wat betreft sentiment: in de afgelopen twee maanden kwam Kras naar voren als de online reisaanbieder met de meest negatieve berichtgeving. Neckermann had de meeste positieve berichten op haar naam staan.
Online buzz gegenereerd door de Nederlandse online reisbranche is ver te zoeken. In de periode tussen 1 mei en 13 juli heeft Clipit de online berichtgeving in online en social media van 25 online en offline reisaanbieders gemeten en geanalyseerd. Wat bleek? Het gemiddelde aantal berichten dat de reisaanbieders per maand genereerden, was 191 – niets vergeleken met andere consumentenbranches, als bijvoorbeeld de supermarktbranche, waar het gemiddelde op bijna 1.000 per supermarkt per maand ligt. Online reisaanbieders kunnen nu dus het verschil nog maken door actief aan online PR en reputatiemanagement te gaan doen.
Buzz top drie: Tripoli achtervolgt Kras
De Buzz top 3 in Social Media, als Twitter, Hyves, Facebook, maar ook discussiefora en reacties, wordt aangevoerd door Oad. Met ruim 1.300 berichten in 2,5 maand wordt de reisaanbieder het vaakst genoemd. Thomas Cook en Kras volgen met beide ruim 1.200 berichten. In de totale online media staan dezelfde reisaanbieders, echter in iets andere volgorde. Kras kwam veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli (veel inzittenden boekten via deze reisaanbieder) en ook Oad kreeg een aardige boost mee. De directeur van Oad maakte een opmerking over het verband tussen het wegsaneren van kosten en rampen als deze. Een dag later gaf hij aan inmiddels zijn excuses aangeboden te hebben aan Kras. Thomas Cook kwam veel in het nieuws door de melding van Brussels Airport dat er vanwege grote drukte een extra vertrekhal werd geopend. Ook de overname van Öger Tours leverde veel berichten op. Ook publiceerde deze aanbieder, net als Oad, persberichten over de extra vluchten die vanwege de Nederlandse deelname aan de halve finale en finale georganiseerd waren.