Het gaat goed met Travel Trend. De specialist op verre reizen noteerde voor afgelopen zomer een plus van 10%. Directeur Natasja Eshuis is zeer tevreden met dit resultaat, ondanks het feit dat 2009 een zwaar jaar was met de crisis en de achterblijvende boekingen. Als klap op de vuurpijl kwam dit voorjaar ook nog de commotie over de koerstoeslag voor verre reizen, waar Travel Trend mee werd geconfronteerd. Inmiddels is de heisa rond de valutatoeslag gaan liggen, wist Travel Trend alles netjes af te handelen met haar klanten en reisbureaus, maar krijgt de discussie over deze toeslag, ook vanuit ANVR-verband, nog wel een vervolg. ‘Ook een goede zaak’, stelt Eshuis.
Lichte verschuiving
Voor deze winter verwacht Eshuis wel een lichte verschuiving in de markt. ‘De markt is toch krimpend en ik denk dat de zeer prijsgevoelige klanten deze winter voor een zonvakantie eerder voor een medium haul bestemming kiezen dan voor een verre reis. Wij boeken voornamelijk individuele rondreizen dus die verschuiving zal ons niet zo raken. Strandvakanties is wat dat betreft een relatief klein product’, stelt zij in een interview met TravelPro. In dat zelfde interview vertelt zij ook over de banden die Travel Trend heeft met de retail (en die nog verder aangehaald zullen worden) en de forse investeringen die de specalist in 2009 heeft gedaan op het gebied van automatisering. Eshuis: ‘Vorig jaar lag onze prioriteit vooral bij de interne efficiency. Dit wordt echter ook een speerpunt in 2010/2011. Juist als je veel maatwerk boekt, is het belangrijk dat je gebruik maakt van een IT-systeem dat dit goed faciliteert’. Eshuis ziet overigens nu al aanvragen voor boekingen voor zomer 2011 binnenkomen. Ook gaat zij in op het veranderende boekingsgedrag van de klant. ‘Als touroperator kun je er vandaag de dag bijna geen peil meer op trekken. De ene klant boekt twee weken voor vertrek zijn Down Under-trip en de ander wil alles een jaar van te voren vastleggen. Ik vind het prima, we kunnen er goed mee omgaan, dat blijkt wel!’
Het volledige interview met Natasja Eshuis is te lezen in TravelPro die volgende week verschijnt.