Maaike van der Windt (directeur de Jong Intra Vakanties) en Lisette Klomp Bueters (Director Leisure Sales Nederland KLM) leerden elkaar kennen tijdens het ANVR-Congres in Sevilla. “We belandden er samen in een karaoke-taxi.” Op de vraag of ze mee willen doen aan het duo-interview reageren ze direct enthousiast en er wordt afgesproken in Belgisch biercafé Olivier in Utrecht.

Lisette: “Het lijkt mij niet makkelijk om in de schoenen van Coby te stappen”

Maaike: “Ik geloof er zelf heel erg in dat mensen bij een bedrijf zitten in een tijd die bij hen past. Coby heeft het fantastisch gedaan en nu ik er ben, ga ik het op mijn manier doen. Op de manier waarvan ik denk dat het goed is. Ik denk er dus niet over na hoe het is om in de schoenen van Coby te stappen, maar opereer vanuit mijn eigen schoenen.” 
Lisette: “Slim, denk ik.”
Maaike: “Het is natuurlijk altijd makkelijker als je voorganger er een potje van heeft gemaakt, maar dat is niet zo. Het bedrijf staat er hartstikke goed voor. En dat is heel erg fijn, zodat ik samen met het team rustig kan nadenken wat er nodig is om over vijf of tien jaar nog steeds relevant te zijn.” 

Maaike: “Jullie zijn (ongeveer) vijf jaar geleden met KLM Holidays begonnen. Er zijn natuurlijk veel meer partijen die ook pakketreizen gaan aanbieden. Denk je dat touroperators op een gegeven moment hun relevantie gaan verliezen? Wat zie je daar in dat hele domein?”

Lisette: “We zien in de losse ticketverkoop een verschuiving naar ons eigen kanaal. Corona heeft dat versneld. Touroperators zijn in staat waarde toe te voegen voor de klant. Dat is belangrijk, en dat zeg ik dan ook elk ANVR-Congres tegen iedereen met wie ik praat; als indirecte kanaal moet je iets toevoegen. Jij moet als reisagent weten wat jouw toegevoegde waarde is. Jij bent de expert, jij weet dingen. Die toegevoegde waarde is veel moeilijker toe te voegen bij de verkoop van een retourtje Londen. Dus ik geloof heel erg in de pakketreis en de touroperators.” 

Maaike: “Ik geloof ook wel heel erg in die waardeketen. Je moet heel duidelijk maken waarom iemand bij jou wil kopen. In ons geval dat het dus gewoon perfect geregeld is, dat het klopt en als er iets mis is, dat we het dan voor je regelen. Dat geldt voor de consument, maar ook voor de retail die bij ons boekt.”
Lisette: “Dat is ook waarom wij elke keer zeggen: KLM kan niet zonder de reisagent. Echt niet.”

Lees hieronder het volledige interview met Lisette en Maaike.