Met het last-minute-seizoen in volle gang zien internetcriminelen hun kansen groeien. Vakantiegangers voelen de druk om snel in te gaan op prachtige reisaanbiedingen, terwijl fraudeurs steeds professioneler en vindingrijker worden. Fraudehelpdesk meldt een toename aan fraudemeldingen van vakanties. Belvilla vindt dat Nederlandse reisorganisaties zich richting consumenten sterker moeten onderscheiden met de zekerheden die zij bieden en roept de reisbranche derhalve op om een front te vormen tegen malafide praktijken.

“Consumenten focussen op het vinden van de ideale vakantie en zijn zich veelal niet bewust van de toegevoegde waarde van een reisorganisatie. Als reisorganisaties moeten we oppassen dat we de kaas niet van ons brood laten eten door allerlei nieuwe initiatieven waarbij het soms mooier lijkt dan het is. Om dit branchebreed goed op te pakken, zien we hierin een rol voor een overkoepelende organisatie, zoals de ANVR. We verwachten dat andere organisaties in de reisbranche hier ook het belang van inzien”, egt Bjørn Berg-Andersen, COO van de @Leisure Group, waar Belvilla onderdeel van vormt.

Samen sterk
Bij de start van het boekingsseizoen in december waarschuwde Belvilla consumenten al om alert te zijn bij het boeken van hun vakantie. “Mensen laten zich graag verleiden tot aantrekkelijke aanbiedingen en nemen daarmee soms behoorlijke risico’s. Natuurlijk is prijs belangrijk, maar als je bedenkt dat de vakantie voor veel mensen één van de belangrijkste periodes in een jaar is, dient zorgeloos genieten voorop te staan. Als reisbranche moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en de handen ineen slaan tegen vakantiefraude”, zegt Berg-Andersen. “Hoe we dit als branche het beste kunnen doen, moet ik onderzoeken. Wellicht kan hierbij de ANVR, waar ik recent als lid van het bestuur ben toegetreden, een rol in spelen.” Ook Fleur van Eck, directeur van Fraudehelpdesk, is van mening dat het hoogtijd is voor meer actie. “Eén daadkrachtig orgaan is hoognodig om internetfraude terug te dringen”, zo liet ze weten.
Berg-Andersen: “Met de toename in fraudemeldingen dit last minute-seizoen roepen wij consumenten echter nogmaals op om alert te zijn. Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo!”