De problemen bij de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) lijken zich met de dag verder op te stapelen nadat de luchtvaartmaatschappij begin juli liet weten haar dienstregeling tussen Paramaribo en Amsterdam tijdelijk op te schorten (evenals die tussen Paramaribo en Miami). De luchtvaartmaatschappij zegt dat de problemen te maken hebben door de nasleep van de coronacrisis. Of SLM haar slogan ‘Vliegen op vertrouwde vleugels’ nog waar kan maken, is volgens velen nog maar de vraag.

In een brief aan de directie van de Surinaamse luchtvaartmaatschappij heeft de ANVR onlangs gevraagd de gelden van niet uitgevoerde vluchten conform de regels terug te betalen en zekerheid te geven over vluchten die nog zijn gepland op latere data. “Juist nu in vakantietijd worden vele gezinnen gedupeerd die op bezoek naar familie gaan.” In een uitgebreid artikel over de SLM schrijft Het Parool deze week dat de de prijzen van tickets naar Suriname bij KLM momenteel uit de pan rijzen. Voorzitter Vincent Soekra van de Vereniging Ons Suriname zegt tegen de krant: “Er dient vooral een goede reorganisatie plaats te vinden, maar dat zal wel weer niet gebeuren. Want dit soort bedrijven is te afhankelijk van politieke vriendjes. De mensen die er werken, hebben vaak hun baan gekregen doordat ze verbonden zijn met de partijen aan de macht. Die cultuur moet eerst drastisch veranderen.”

Lees ook: Interview met directeur SLM roept meer vragen op.

Begin juni liet de luchtvaartmaatschappij nog weten dat er gewerkt werd aan een plan voor de voortzetting van de luchtvaartmaatschappij en dat de vluchtuitvoering niet in gevaar was. Geruchten dat vluchten in het hoogseizoen geannuleerd zouden worden, waren niet juist, zo liet de airline destijds weten. “Als de luchtvaartmaatschappij naast het niet uitvoeren van vluchten de passagiers ook nog eens niet de (wettelijk verplichte) terugbetaling aanbiedt, dan is het een valide vraag of het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij in gevaar is waardoor zowel passagiers als ANVR-leden zwaar worden gedupeerd”, zo stelt de brancheorganisatie.

In de brief van de ANVR aan de directie van de luchtvaartmaatschappij vraagt de brancheorganisatie duidelijkheid te geven over het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij. “Wij begrijpen dat hierin belangrijke keuzen moeten worden gemaakt en veel stappen moeten worden gezet, maar het in onzekerheid laten van passagiers over hun spaargeld waarmee zij hun vakantie hebben betaald is onaanvaardbaar”.

SLM wordt in de brief gesommeerd niet alleen de restitutie via BSP toe te staan, maar ook dat deze binnen zeven dagen wordt geautoriseerd. Dit geldt in ieder geval voor passagiers waarvan de
vlucht vanuit Amsterdam is geannuleerd. Het vragen om zekerheid heeft daarnaast ook betrekking op vluchten die nog zijn gepland op latere data. De ANVR is zich er van bewust dat de termijn van 7 dagen allerminst zekerheid geeft. Het kan immers nog ruim 2 weken duren voordat de betaling door – of verrekening met – SLM daadwerkelijk plaatsvindt en, in geval van een los ticket en de passagier vervolgens het geld terug zal ontvangen. Indien de directie geen duidelijkheid geeft, zal ook de Surinaamse regering worden gevraagd te helpen in deze situatie. Ondertussen bereidt de ANVR een advies voor waarin de mogelijkheden worden uitgewerkt als SLM toch blijft vasthouden aan hun beleid, namelijk een latere vlucht of een voucher. ANVR- leden kunnen op basis daarvan en in overleg met de passagier bepalen welke keuze in hun situatie het best is.

De luchtvaartmaatschappij adviseert passagiers vanuit Amsterdam om contact op te nemen met het reisbureau waar is geboekt of met de general sales agent van de airline in Nederland: APG Nederland: +1 31 (020) 3161902, of via het e-mailadres slm.reserveringen@apg-nl.nl.