Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij (hierna Fossielvrij, red.) met steun van milieurechtenorganisatie ClientEarth hebben KLM voor de rechter gesleept. Ze stellen dat de reclames en marketing van KLM over duurzaamheid misleidend zijn.
Beide partijen stonden gisteren in de rechtszaal en is wereldwijd de eerste rechtszaak die misleidende duurzaamheidsclaims van de luchtvaart aanpakt. Rosanne Rootert, campaigner bij Reclame Fossielvrij: “Deze zaak gaat over de greenwashing van KLM. Maar met één zaak heb je greenwashing van grote vervuilers nog niet opgelost. Uiteindelijk is het noodzakelijk om fossiele reclame helemaal te verbieden. Alleen zo kunnen we mensen permanent beschermen tegen de misleiding die echte klimaatmaatregelen ondermijnt.”
Lees ook: Greenwashing-rechtszaak tegen KLM mag doorgaan.
Oplossing voldoet niet
Volgens Fossielvrij zegt KLM zich te verbinden aan de doelen van het Parijs Akkoord, maar lobbyt tegelijkertijd tegen klimaatbeleid en blijft inzetten op verdere groei. “Om de klimaatdoelen te halen is krimp van de luchtvaart noodzakelijk. De oplossingen die KLM biedt, voldoen niet. KLM biedt bijvoorbeeld CO2-compensatie aan en wekt daarmee de indruk dat de klimaatschade die ontstaat door vliegen kan worden verminderd, terwijl het klimaat alleen gebaat is bij minder vluchten én meer bossen.”
Vliegen ‘duurzamer’ maken
Fossielvrij betoogde vandaag dat KLM’s beweringen over hoe het ‘bijdraagt aan een duurzamere toekomst’ en hoe het zich ‘verbonden heeft aan Parijs’ misleidend zijn en in strijd met haar plannen voor voortdurende bedrijfsgroei. In het verweer stelde KLM dat van consumenten verwacht mag worden dat ze weten dat vliegen niet duurzaam is en dat ze wel degelijk stappen maken om vliegen ‘duurzamer’ te maken dan het nu is. Recent onderzoek van onder andere Paul Peeters van Breda University laat echter zien dat zowel de duurzaamheidsdoelen als de plannen van KLM bij lange na niet in lijn zijn met Parijs. In een reactie stelt KLM dat ‘je verbinden met de doelen van Parijs’ niet hetzelfde betekent als ‘handelen in lijn met Parijs’.
Gevaarlijke sprookjes
Hiske Arts, campaigner bij Fossielvrij NL, zei: “Tijdens een eerdere hoorzitting liet KLM weten te stoppen met de ‘Fly Responsibly’-advertentiecampagne. Maar het bedrijf maakt nog steeds vergelijkbare misleidende uitingen. KLM schermt met schijnoplossingen, terwijl het tegelijkertijd het klimaatprobleem verergert. Onder andere door zich te verzetten tegen maatregelen als krimp. Het is belangrijk dat de rechter ingrijpt, zodat KLM haar gevaarlijke sprookjes niet steeds weer in nieuwe reclames kan vertellen. Met hun ‘groene marketing’ wekt KLM het valse vertrouwen dat je met de luchtvaartmaatschappij kunt vliegen zonder de klimaatcrisis te verergeren. Zo sussen ze het grote publiek in slaap en blijft overheidsingrijpen uit.”
Desinformatie
Johnny White, een jurist van ClientEarth, stelt: “Deze zaak raakt de kern van de greenwashing strategie van de luchtvaartindustrie: adverteren met klimaatactie terwijl je niet-duurzame groei najaagt. De desinformatie rond de ‘oplossingen’ voor de schadelijke klimaatimpact van de luchtvaart is gevaarlijk. Dit moet dringend worden aangepakt. Nieuwe technologieën en alternatieve brandstoffen liggen momenteel ver van een mogelijke oplossing vandaan. Ze moeten niet worden gepromoot als het gouden ticket voor duurzaam vliegen.”
De rechter doet op 21 februari uitspraak.