Nieuws

Voor KLM is de maat vol: ‘Schiphol biedt geen enkel perspectief’

Deel dit artikel

Schiphol heeft bekendgemaakt dat het deze winter opnieuw het lokaal aantal vertrekkende passagiers fors gaat beperken. Voor KLM is hiermee de maat vol. Marjan Rintel (CEO KLM): “De situatie op Schiphol vraagt al te lang, te veel van onze klanten en onze collega’s.”

“KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief.”

Waar luchtvaartmaatschappijen in de periode tot en met eind oktober nog geconfronteerd werden met een reductie van het aantal lokaal opstappende passagiers van 18%, geldt voor het winterseizoen (tot en met maart) een reductie die oploopt tot 22%.

“Op deze manier ontstaat een uitzichtloze situatie, die al sinds mei voortduurt. De oplossing voor de aanhoudende problemen op Schiphol wordt keer op keer bij luchtvaartmaatschappijen als KLM en daarmee bij onze klanten gezocht. Het steeds beperken van het aantal lokaal opstappende passagiers, schaadt het vertrouwen van onze klanten die na de zware COVID-crisis nu eindelijk weer met ons kunnen en willen reizen.”

“De dienstverlening van Schiphol en daarmee voor onze klanten, is hiermee al te lang ondermaats. Dit schaadt KLM en staat in schril contrast met de verhoging van de kosten voor het gebruik van Schiphol, oplopend tot 37 procent in de komende jaren. Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel en bedraagt de schade voor KLM inmiddels meer dan 100 miljoen euro.”

Impact op klanten
Door deze nieuwe maatregelen voor de winter, kan KLM niet anders dan de ticketverkoop voor de komende periode verder beperken op de Nederlandse markt. “Dat moet ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk aanvullende annuleringen voor onze klanten beperken en tegelijkertijd binnen de grenzen van Schiphol blijven voor een veilige vluchtuitvoering. KLM zet alles op alles om klanten die reeds geboekt hebben, te laten vertrekken. Binnen de beperkingen werken onze collega’s daar dagelijks hard aan.”

Author


Deel dit artikel
Vorige bericht

Schiphol kan airlines geen langere termijnplanning geven

Volgende bericht

Nederlandse Gold Travel Counsellors genieten van Dubai

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."