De reisindustrie. Wanneer je vertelt dat je erin werkt, dan wordt er lekkerbekkend gevraagd of je dan ook wel eens op reis moet. Meestal verloopt het gesprek met een big smile, maar de toon in de reisindustrie wordt met het jaar serieuzer.

En het seizoen is weer aangebroken, en dan bedoel ik natuurlijk het seizoen van de studiereizen. We reizen weer wat af met elkaar, van hot naar her. En niet alleen in de Nederlandse branche is dat het geval, ook in de landen om ons heen gaat de reisbranche op studiereis.

Dat er minder studiereizen worden georganiseerd is geen nieuws. En het aantal ‘klachten’ daarover neemt volgens mij ook af(?). Misschien dat er stiekem bij elkaar toch weer wat meer studiereizen zijn door de ‘nieuwe’ Duitse touroperators op de Nederlandse markt.

Bij de Oosterburen is ze wel iets opgevallen, want “er wordt door de Nederlandse (zelfstandige) reisagent veel makkelijker kort voor vertrek geannuleerd dan door de Duitse reisagent”. Voor een studiereis?! Ja, er was zelfs een reisagent bij die tot twee keer toe haar deelname aan een studiereis annuleerde.

Natuurlijk, iedereen heeft een leven en meer dingen te doen dan alleen maar werk. Daarnaast moet het ook met je gezondheid meezitten. Maar als ik de verhalen zo om mij heen hoor de laatste jaren, dan doe je er goed aan om dit soort dingen niet te vaak voor te laten komen.

Net als het feit dat je als (zelfstandig) reisagent drie keer moet nadenken voordat je een touroperator belt met vragen als; Hoeveel bagage mag mijn klant meenemen, waar moeten mijn klanten inchecken en hoe laat moeten ze op de luchthaven aanwezig zijn?

Over en weer lijkt er kritiek. “Ik moet bij een touroperator veel te lang wachten op antwoord” klinkt het uit de mond van de reisagent, terwijl de touroperators het kaf van het koren willen scheiden als het om (zelfstandige) reisagenten gaat. Maar dan blijft er maar weinig over met de verhouding 80-20 die mij laatst werd genoemd; 80% van de ZRA’s boekt niet of nauwelijks, 20% zit aan de goede kant.

Fijn dat er Duitse touroperators op de Nederlandse markt komen die niet tot nauwelijks direct naar de klant gaan, maar (ook bij hen) ontstaan er al zwarte lijsten met daarop (zelfstandige) reisagenten. En dat ook zij uiteindelijk, ooit, een keer direct naar de klant stappen dat ziet iedereen natuurlijk al aankomen. Denk goed na over wat je doet, welke vragen je stelt, want het kaf gaat van het koren worden gescheiden…zit jij daarbij?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl