Amadeus gaat in de komende drie tot zes maanden NDC-X officieel lanceren, waarmee het technologiebedrijf ervoor wil zorgen dat NDC voor de gehele reisindustrie waarde gaat toevoegen. Dat heeft Ludo Verheggen (Director Global Air Content Adoption Strategy Amadeus) gisteren laten weten. De technologieleverancier gaat NDC beschikbaar maken via het nieuwe ‘Amadeus Travel Platform’ waarin naast NDC-tarieven ook GDS-tarieven, accommodaties, trein, autohuur, verzekeringen en bestemmingsproducten worden gekoppeld en beschikbaar worden gemaakt via de bestaande kanalen waaronder Amadeus Selling Platform Connect, web services en Amadeus’ Self Booking Tool cytric.

Ludo Verheggen

Op dit moment wordt de nieuwe API getest met één van de partners van Amadeus. “Tegen het einde van het eerste kwartaal zal de eerste marktversie van deze API worden uitgerold en vanaf het tweede kwartaal zal het wereldwijd steeds verder worden uitgerold, ook voor onze desktopapplicatie (Amadeus Selling Platform Connect, red.) dat wordt gebruikt door reisbureaus. Dat betekent dat in het tweede kwartaal alle reisbureaus die werken met deze grafische user interface toegang kunnen hebben tot de NDC-content van een aantal airlines. Daarvoor gaan we geen extra kosten rekenen. Welke luchtvaartmaatschappijen dit zijn, dat hopen we in de komende maanden bekend te maken.”

Volgens Verheggen wordt er door reisagenten verschillend omgegaan met NDC. “Er zijn er die hopen dat hun huidige technologiepartners, zoals Amadeus, hen een oplossing bieden en dat gaan wij in ieder geval doen. Andere reisagenten zijn er zelf ook meer mee bezig. Een reisbureau kan zichzelf via allerlei API’s met luchtvaartmaatschappijen gaan verbinden of handmatig gaan vergelijken, maar dat is in onze ogen niet efficiënt. Uiteindelijk heeft een reisbureau toch altijd een partner nodig die alles samenbrengt en via één kanaal of applicatie beschikbaar stelt.”

Lees verder onder de video.

https://www.youtube.com/watch?v=QmcObL2y1D4

NDC staat voor New Distribution Capability en is een, op XML gebaseerde datatransmissiestandaard, initiatief van IATA. Luchtvaartmaatschappijen hopen door middel van NDC zich meer te kunnen differentiëren van hun concurrenten, producten beter zichtbaarder te maken door middel van (video)beeld waar via de huidige GDS-systemen vaak hoofdzakelijk tekstuele informatie verschaft wordt. Zo zou het door middel van NDC makkelijker mogelijk moeten zijn om te zien hoe een maaltijd eruitziet, hoe plat een stoel kan, enzovoorts. Het is de doelstelling van IATA en een werkgroep met daarin 21 airlines om binnen twee jaar 20% van de indirecte distributie via NDC te laten verlopen.

Verheggen laat weten dat NDC-X in samenwerking met IATA, reisbureaus en de luchtvaartmaatschappijen wordt ontwikkeld. “Onze focus en belofte naar de industrie vanaf dag één is dat onze NDC-oplossing wereldwijd uitgerold kan worden en wereldwijd schaalbaar is. Als we iets hebben bewezen in de afgelopen 30 jaar is dat we grote, heel schaalbare systemen kunnen uitrollen met miljarden transacties per dag. Dat is volgens ons ook de enige manier dat er wereldwijde adoptie van NDC kan plaatsvinden.”

Lees verder onder de video.

https://www.youtube.com/watch?v=Ft14mpEB83w

Het Amadeus Travel Platform werkt volgens Verheggen middels een technologie die het platform zeer flexibel en schaalbaar maakt. “Hierdoor kunnen we alle content (vluchttarieven, hoteltarieven, treincontent, verzekeringen, transfers, huurauto’s) op een hele makkelijke manier beschikbaar maken in één platform. Welke technologie een provider ook gebruikt, wij zijn in staat om alles te koppelen in het Amadeus Travel Platform. Uiteraard zal GDS-content ook een belangrijke bron blijven van dit platform.”

Door alle content in één platform samen te brengen, blijft het met de komst van NDC mogelijk voor reisagenten (evenals voor consumenten) om middels één zoekopdracht alles met elkaar te vergelijken. “Via dezelfde applicatie kan de reisagent een NDC- of GDS-boeking ook annuleren of wijzigen.” Verheggen laat weten dat Amadeus technologisch “wonderen” kan verrichten, maar dat het ook afhankelijk is van de content die luchtvaartmaatschappijen technisch beschikbaar kunnen maken. Daarnaast zijn de airlines volgens hem ook aan zet om te zorgen voor verrijking van hun aanbod middels NDC op allerlei wijze.

“Vandaag de dag zijn de NDC-tarieven vergelijkbaar met de tarieven die ook via GDS beschikbaar zijn. In de toekomst zal daar meer verschil in komen en zullen wij als Amadeus reisbureaus in staat gaan stellen om meer filterfuncties toe te passen, zodat er bijvoorbeeld alleen zoekresultaten verschijnen met een bepaalde service inbegrepen. Ik ben ervan overtuigd dat ook luchtvaartmaatschappijen er naartoe willen dat hun producten op een goede manier worden weergegeven en vergeleken kunnen worden en daar moeten we ook als industrie naartoe. Door alle tarieven samen te brengen in ons platform willen we keuze en prijstransparantie bieden aan het reisbureau en de reiziger.”

Lees verder onder de video.

Het zal volgens Verheggen afhankelijk zijn van de relatie tussen reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen en de commerciële strategie van de luchtvaartmaatschappijen in hoeverre reisbureaus NDC zullen omarmen. De full content overeenkomsten waar via GDS voorheen vaak sprake van was, zijn voor sommige luchtvaartmaatschappijen geen optie meer. Verheggen: “Luchtvaartmaatschappijen willen meer vrijheid hebben om te bepalen welke tarieven ze beschikbaar maken voor wie. Het is de vraag in hoeverre luchtvaartmaatschappijen willen differentiëren, op welk vlak willen ze differentiëren, op basis van welke criteria willen ze differentiëren. Je zou kunnen zeggen dat reisbureaus worden gedwongen om mee te gaan in het NDC-verhaal, maar we moeten niet vergeten dat ze hierdoor ook in staat worden gesteld om meer persoonlijke deals te onderhandelen met luchtvaartmaatschappijen, op basis van de waarde die het reisbureau toevoegt aan de luchtvaartmaatschappij. In het huidige distributielandschap gaat ‘one size fits all’ niet meer op. Personalisering gaat van luchtvaartmaatschappijen via reisbureaus naar de reiziger, maar die kan ook de andere kant op gaan en daar hebben reisbureaus invloed.”

Verheggen verwacht dat er in de toekomst steeds meer bilaterale akkoorden worden gesloten tussen luchtvaartmaatschappijen enerzijds en bedrijven en reisagentschappen anderzijds. “Die akkoorden gaan steeds belangrijker worden en zullen steeds meer gaan bepalen tot welke content bedrijven toegang hebben. Als Amadeus willen we in ieder geval via de technologische weg transparantie en keuze bieden. Ik verwacht dat we als industrie de komende jaren volop veranderingen gaan zien door de evolutie van NDC, ook in de commerciële overeenkomsten tussen luchtvaartmaatschappijen en bedrijven.”