Amondo, in Duitsland met 850 ZRA’s de grootste zelfstandig reisadviseurs organisatie, gaat binnenkort actief werven op de Nederlandse markt. “Ik denk dat je in de reiswereld 2.0 echt niet meer twee jaar de schoolbanken in hoeft om enigszins kennis te krijgen van hoe de reiswereld in elkaar zit”, aldus Pieter Melieste die samen met Carla Boneschansker de directie vormt van de Nederlandse tak van Amondo tegenover TravelPro.

“De Nederlandse partijen richten zich vooral op mensen met SEPR, een toeristische opleiding of balie-ervaring. Bij wijze van spreken staan ze op de stoep wanneer er een reisbureau failliet gaat om te kijken wat er nog aan menselijk kapitaal zit. Bij Amondo is dat niet zo en daarom werden wij ook getriggerd om dit concept in Nederland uit te rollen”, aldus Melieste.

Melieste benadrukt dat Amondo zich wat betreft werving in eerste instantie niet focust op b2b. Als reactie op de wervingstekst ‘de bijbaan die de wereld met jouw netwerk verbindt’ en ‘zonder dat professionele ervaring of een specifieke opleiding vereist is’ laat Melieste weten: “Hier wordt zeker, met name door kritische collega’s, de nadruk op gelegd. Wie voor de derde keer een huwelijksreis maakt is misschien wel eerder een huwelijksreis expert dan het meisje net van school achter de balie van een stenen reisbureau die net haar eerste eerste vriendje heeft. En ik neem het reisadvies van een bekende met goede kennis van een bestemming eerder aan dan van iemand die mij minder goed kent. Reiservaring staat buiten kijf bij ons, zonder reiservaring pas je niet in ons concept.”

Lees het volledige interview met Pieter Melieste in TravelPro 35.

Foto: Het team van Amondo met als dede van links Pieter Melieste.