BARIN-voorzitter Marnix Fruitema heeft forse kritiek op regeringen en Schiphol, waarmee hij doelt op landen die vliegverboden instellen en de luchthavengelden van Schiphol die fors omhoog gaan. “Regeringen hebben het afgelopen jaar vaak overdreven gereageerd, zoals tijdens de laatste Omicron-variant” en “Schiphol begrijpt niet dat het onderdeel is van een kwetsbare keten”.

“Regeringen hebben het afgelopen jaar vaak overdreven gereageerd, zoals tijdens de laatste Omicron-variant; eenvoudige reisverboden zullen de internationale verspreiding niet voorkomen. Reisverboden kunnen tijdens een pandemie zelfs een negatieve invloed hebben op de wereldwijde inspanningen op het gebied van de volksgezondheid, doordat ze landen ontmoedigen om gegevens te melden en te delen. De Wereldgezondheidsorganisatie deelde precies dit standpunt en pleitte tegen reisverboden”, aldus Fruitema.

“We hebben dit jaar successen en teleurstellingen gezien. En we blijven vechten om ervoor te zorgen dat we niet het slachtoffer worden van de politieke veemarkt. Zeker met de nieuwe regering en haar ‘Regeerakkoord’! We hebben onze regering keer op keer onder druk gezet om hun maatregelen op Europees niveau af te stemmen, of het nu COVID-gerelateerd was of Duurzaamheid-gerelateerd.”

“We zijn echter nog steeds optimistisch dat 2022 de veerkracht van onze sector zal aantonen; mensen over de hele wereld moeten kunnen reizen. Niet alleen voor het plezier, maar ook om hun kleinkinderen te ontmoeten die ze nog niet gezien hebben, om hun collega’s weer te ontmoeten, om terug naar huis te vliegen, of om op een welverdiende vakantie te gaan”, aldus Fruitema, die van mening is dat het van groot belang dat de regering, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen meer dan ooit op één lijn komen te zitten.

Over Schiphol en de aangekondigde prijsstijging zegt Fruitema: “Het is hun plicht als monopolist om zich redelijk en billijk te gedragen. Schiphol heeft niet laten zien dat ze begrijpen dat ze onderdeel zijn van een kwetsbare keten. Wij verwachten in de komende weken een eerste terugkoppeling van de ACM. We blijven vechten om de kosten voor onze leden om van en naar Nederland te vliegen op een eerlijk niveau te houden.”