In België wordt hardop getwijfeld aan de extra meerwaarde van de reisagent na het uitkomen van het februarinummer van het Belgische consumentenblad Test-Aankoop.

Uit het onderzoek van Test-Aankoop, onder vijftig reisbureaus, blijkt dat ‘reisbureaus slechts een beperkte meerwaarde hebben en even surfen op het internet veelal een beter advies oplevert dan een reisbureau binnenstappen’, zo is te lezen.

Beter verwacht
Hans De Coninck, reisspecialist bij Test-Aankoop: ‘Wij hadden zeker wat betreft de reisagenten beter verwacht. Beter helpen als het gaat om de beste keuze die de consument wil. Ik denk dat de reisagenten de hand in eigen boezem moet steken, juist om te voorkomen dat de consument massaal overstapt naar internet. Op dit moment doen ze dit nog niet genoeg. Ik hoop van harte dat de reisagent meer rekening gaat houden met de wens van de consument. Hij moet goed helpen bij de keuze van de reis, de bestemming, het budget, de bijzondere wensen. Men houdt ook te weinig rekening met bijzondere wensen, zoals een handicap. Internetboekingen houden uiteraard ook bepaalde gevaren in. Zodra het gaat om een speciale reis is de consument beter af bij de reisagent’. De schoen wringt volgens De Coninck vooral wat betreft het opleidingsniveau. ‘De reisagent moet zich continue blijven scholen en moet even goed met internet om kunnnen gaan als de consument. Alles draait om de meerwaarde.’ De Belgische reisbranche kan zich niet vinden in het verhaal van Test-Aankoop. ‘Een onderzoek bij vijftig bureaus op meer dan twaalfhonderd is niet representatief’, aldus woordvoerder Paul Vandermoere van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR).

Lees meer in TravelPro 5.