De boekingsmotor uit de ANVR-Gfk Travelscan laat een stijging zien van +5% over de maand juni ten opzichte van juni 2015. Daar heeft de kletsnatte junimaand, naast het feit dat de Nederlander steeds later de zomervakantie boekt, op z’n minst aan bijgedragen. Als het gaat om het totale aantal boekingen is er nog een minieme achterstand, namelijk 0,1%. De maand mei noteerde nog een achterstand van -1,7% in het aantal boekingen ten opzichte van vorig jaar.

De junimaand werd gekenmerkt door zware regen- en onweersbuien. Vooral in het zuidoosten van het land viel een recordhoeveelheid regen. Ook elders in het land leverden onweersbuien veel neerslag op, maar minder dan in het zuidoosten. Gemiddeld over het land viel 118 mm. Dat is twee keer de normale hoeveelheid voor deze maand.

Frank Oostdam, directeur/voorzitter ANVR, liet eerder al tegenover TravelPro weten om zich heen te horen dat de boekingen op stoom beginnen te raken. “Het feit dat het veel heeft geregend in combinatie met last minute aanbiedingen zorgen ervoor dat er extra veel wordt geboekt in deze periode. Het is inderdaad zaak dat wie op vakantie wil nu echt moet gaan kijken. Ik hoor dat Griekenland het ook weer erg goed doet en verwacht dat er ook naar de zuidkust van Turkije zeker binnen twee tot drie weken weer vraag gaat komen.”

Griekenland deed het dit jaar buitengewoon goed in juni in vergelijking met vorig jaar, toen in de maand juni de vluchtelingenproblematiek groot was. Ondanks het hoge aantal boekingen loopt Griekenland nog steeds 10,6% achter ten opzichte van vorig jaar. Toch wordt er verwacht dat Griekenland dit jaar alsnog met een plus eindigt. Voor Turkije ziet het er minder rooskleurig uit, want het aantal boekingen loopt maar liefst 34,5% achter ten opzichte van vorig jaar. In mei was de achterstand zelfs nog groter, namelijk 36,7%. Portugal (+14%) en Spanje (+20,9%) blijven het goed doen, terwijl Italië het minder goed deed ten opzichte van vorig jaar met -10,9%, maar de Year-to-date cijfers geven nog steeds een 11% plus op 2015. De Antillen noteerden een plus van 6,7%.

Ronald Raadsheer (TravelXL) liet eerder tegenover TravelPro weten: “Er is veel vraag naar reizen, maar klanten hebben vaak het idee dat last minutes erg goedkoop zijn. Consumenten kiezen sowieso een stuk minder voor Turkije. Men ziet Turkije als één land, als één bestemming. Hoe hard wij ook proberen aan te tonen dat de vliegtijd van Istanbul naar de Turkse Riviera even ver is als van Amsterdam naar Zuid-Europa, dat overtuigt niet iedereen. Maar we zien wel dat de markt, zeker ook door het weer, aantrekt. De vraag neemt wel toe.”