De Dutch Cruise Council, nu CLIA Nederland, is sinds begin deze maand officieel toegetreden tot de wereldwijd vertegenwoordigde Cruise Lines International Association. Dit betekent een verdere stap in de ontwikkeling en professionalisering van de branche, die de afgelopen jaren in Nederland hoge groeicijfers kende (12% in 2012).

CLIA zet direct de toon met een brede reeks activiteiten ter promotie van cruisevakanties met het doel de sterke groei te continueren. Onder het nieuwe motto ‘Cruisen doe je nú’ staat ook dit jaar de ‘Oktober CruiseMaand’ in het teken van cruises. Nieuw is het speciale cruise event voor consumenten, het TRAVEVENT Cruisereizen op 24 – 26 oktober in de Passenger Terminal in Amsterdam, waar tal van leden van CLIA Nederland aanwezig zijn.

Eén van de andere initiatieven van CLIA Nederland is de ontwikkeling van een nieuwe website, www.clia.nl die onlangs is ‘live’ gegaan. Het belangrijkste doel van de site is de (potentiële) cruisepassagier te ondersteunen bij het kiezen van een cruise. Op de site vindt de bezoeker allerlei cruisenieuws,  onafhankelijke informatie over de verschillende rederijen, over vaargebieden, de schepen en andere onderwerpen.

Ook voor 2013 wordt een verdere stijging van de markt verwacht. ‘Onze nieuwe slogan ‘Cruisen doe je nú’ is dan ook een duidelijke boodschap’, vertelt voorzitter Nico Bleichrodt van CLIA Nederland. ‘Een cruise-vakantie is helemaal van deze tijd en voor alle leeftijden. De keuze in vaargebieden en verschillende schepen is enorm. Daarnaast zijn er ook volgend jaar opnieuw meer vertrekmogelijkheden vanuit Nederland. Onderzoek wijst tevens uit dat er nog veel potentieel in de markt zit. Het grote publiek is nog onvoldoende bekend met de cruisevakantie als keuze. Daar zullen wij ons de komende jaren op blijven richten. Ons streven is een marktpenetratie van 1% in 2015, dit komt neer op 160.000 passagiers’, vertelt Bleichrodt.