Meer dan een derde van de Nederlanders die zich oriënteren op de vakantie begint hier meer dan twee maanden van tevoren mee. Dit blijkt uit een onderzoek van PostNL en Cendris naar de manier waarop Nederlanders zich oriënteren op de volgende vakantie. Ruim 80% van de vakantiegangers oriënteert zich online, waarna uiteindelijk 44% ook online een vakantie boekt.

Uit het onderzoek is ook gebleken dat de meeste vakantiegangers (81%) het liefst kortingsacties ontvangen via de mail. De reislustige consumenten zijn hierbij het gevoeligst voor korting. Het meest voorkomende type reiziger (45%) is de reiziger die zelf een aantal reisbestemmingen in het hoofd heeft en zijn/haar wensenlijst af gaat om te bepalen welke bestemming het uiteindelijk wordt.

Roelof Jan Postma (senior campagnemanager bij PostNL) vertelt: “Het onderzoek laat zien dat de manier waarop we ons oriënteren op de vakantie ingrijpend is veranderd, al nemen we er nog steeds de tijd voor. Wat opvalt is dat consumenten aangeven graag kortingsacties via e-mail te ontvangen. Tegelijkertijd weten we van reisorganisaties dat de conversie op e-mailacties sterk terugloopt. Aanbieders zullen op zoek moeten naar een slimme mediamix, waarbij zij op de juiste plek en het juiste moment aanwezig zijn als consumenten zich oriënteren en als zij daadwerkelijk gaan boeken. In de oriëntatiefase kunnen DM-acties nog een rol spelen om consumenten te interesseren voor een bestemming. Het voordeel van catalogi en magazines is dat ze blijven liggen en vaker worden geraadpleegd. Maar ook in de oriëntatiefase spelen sociale media een steeds belangrijkere rol. Daarbij blijkt met name Instagram zich goed te lenen voor inspiratie. Dat kunnen beelden van reisorganisaties en toerismebureaus zijn, maar vaak ook foto’s van andere reizigers. In de fase van besluiten en boeken spelen beoordelingen van andere reizigers zelfs vaak een doorslaggevende rol, zoals bijvoorbeeld de recensies bij TripAdvisor. Daar moeten reisorganisaties mee leren omgaan en op inspelen.”

Eerder bleek al uit een onderzoek van D-reizen dat er steeds korter wordt gewacht met het boeken van een vakantie. Bijna 82% van de ondervraagden in dat onderzoek neemt zich voor éérder te boeken, met als reden zekerheid te verschaffen van de juiste vakantiebestemming.