“Als dit allemaal waar is, dan heeft de reissector wel wat te verbeteren in de communicatie”, zo liet Coen de Ruiter (Algemeen directeur, Greenchoice) weten nadat Arjan Kers (CEO TUI Nederland) tijdens het digitale Travel Congres vertelde wat er in de afgelopen jaren allemaal aan verduurzaming is gedaan door de reissector.

Kers: “Er is enorm veel creativiteit in de reissector, maar we moeten het veel beter naar buiten brengen. Dat doen heel veel individuele partijen en niet iedereen heeft de kracht van herhaling, want het kost ook geld, maar het is wel heel belangrijk om aan te tonen dat we niet stil hebben gestaan en dat we heel veel dingen hebben uitgewerkt. Ook de ANVR heeft dingen klaargezet voor de komende jaren.”

“Ik heb als reiziger niet het beeld dat er al zo ontzettend veel gebeurt”, aldus De Ruiter. Ook ANVR-directeur Frank Oostdam was het eens met De Ruiter en liet tijdens het tafelgesprek, waar een felle discussie ontstond over duurzaamheid, weten: “We vertellen te weinig over wat de reissector doet aan verduurzaming. We moeten veel meer aandacht schenken aan de positieve impact van toerisme.” Presentator De Jong: “Met communicatie is het zo dat je je verhaal drie keer vertelt en aanneemt dat de mensen het wel zullen oppikken, maar dat is dus niet zo.”