De hyperloop komt voor Nederland en Europa beetje bij beetje dichterbij. Wanneer de vacuümbuis er eenmaal is, zou het mogelijk zijn om met een hyperloopcapsule in 50 minuten van Amsterdam naar Frankfurt te reizen. Deze week werd er opnieuw bekendgemaakt dat er een nieuwe investeerder is voor Hardt Hyperloop, een startup uit Delft. Het geld komt van een bekende uit de reiswereld, namelijk Kees Koolen (mede-oprichter Booking.com en investeerder in Uber).

Hardt Hyperloop laat weten dat deze investeringsronde wordt ondersteund door het gerenommeerde Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en een van de eerste ingenieurs van Uber. Hardt Hyperloop is opgericht in februari 2017 door Mars Geuze (CCO), Sascha Lamme (CTO), Marinus van der Meijs (COO) en Tim Houter (CEO), na het winnen van de eerste editie van de hyperloopcompetitie van Elon Musk.

“Koolen Industries brengt niet alleen geld mee, maar het heeft ook fenomenale strategische kennis in huis over hoe je een toonaangevend bedrijf in een nieuwe industrie bouwt. Dit partnerschap zal de weg vrijmaken voor verschillende grote projecten die een succesvolle commerciële implementatie van onze hyperloop-oplossing garandeert,” zegt Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop. “Verder is het geweldig om zo’n brede en internationale groep investeerders te hebben die ons ook helpen met de lokale ontwikkelingen, en om de langdurige support van onze eerste investeerders te hebben.”

“Hardt Hyperloop past goed in de familie van duurzame energiebedrijven van Koolen Industries”, zegt Kees Koolen (CEO Koolen Industries). Koolen is niet de eerste investeerder voor Hardt Hyperloop. Eerder kwam er geld binnen via BAM, Royal IHC, NS, Deutche Bahn, Tata Steel, maar ook Schiphol. Verschillende bestaande investeerders nemen ook weer deel in deze investeringsronde. In enkele jaren werd al ruim 10 miljoen euro opgehaald.

Hardt Hyperloop is op zoek naar een testlocatie in Nederland, maar wil geen overhaaste beslissing hierover nemen. Wel verwacht het in maart 2020 een knoop door te hakken, zodat de testlocatie in 2022 gereed kan zijn. “Hardt Hyperloop, met zijn revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie, zal de manier waarop we reizen veranderen, net zoals Uber dat deed voor persoonlijke mobiliteit in steden. Met hoge snelheid, emissieloze hyperloops kan iedereen deelnemen in de transitie naar schone energie, zonder te hoeven stoppen met reizen. En omdat de door Hardt ontwikkelde hyperloop veel meer is dan een idee, is het nu al in de positie een betaalbaar en duurzaam alternatief te bieden voor de vervuilende luchtvaartindustrie”, zegt Koolen, voormalig CEO van Booking.com en een vroege Uber-belegger.

Gerben Hilboldt, CTO van Koolen Industries, is het met Koolen eens. “Het team van Hardt Hyperloop heeft met succes Europa’s eerste operationele hyperloop-testfaciliteit gerealiseerd, wat een grote stap voorwaarts is voor mobiliteit. Als een conglomeraat voor groene energie zijn we er trots op deel uit te maken van deze toekomst”, zegt Hilboldt.

Richard Branson heeft al een testtraject liggen in de woestijn bij Las Vegas. Daar werd eind 2017 een snelheid van 400 kilometer per uur gehaald. Branson heeft de Indiase deelstaat Maharashtra aangeboden de eerste twaalf kilometer van een hyperlooptraject tussen Mumbai en Pune aan te leggen met eigen geld.

De nieuwste investeringsronde brengt de hyperlooptechnologie dichter bij een commerciële realiteit. Eerder dit jaar demonstreerde Hardt Hyperloop de werking van Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit. Met deze investering maakt het bedrijf zich op voor de volgende stap: de realisatie van het ‘European Hyperloop Centre’, een faciliteit van drie kilometer om hyperlooptechnologieën bij hoge snelheden te
kunnen testen en bewijzen. Sascha Lamme, CTO, Hardt Hyperloop: “In deze faciliteit zullen we de werking van hyperlooptechnologieën aantonen met snelheden van meer dan 700 km/u.” Het bedrijf uit Delft heeft de verwachting uitgesproken dat in 2028 de eerste 50 kilometer van een hyperloop worden aangelegd.

“De investeringen stellen ons ook in staat om ons team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken in samenwerking met onze bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse en Duitse nationale spoorwegen, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group. Samen maken we van deze wereldveranderende vorm van mobiliteit een realiteit,” zegt Lamme.