easyJet heeft vandaag bevestigd dat er voortgang is geboekt met zijn strategie om voor te lopen in het verminderen van uitstoot en geluidsoverlast als gevolg van luchtvaartactiviteiten. Op de route Amsterdam-Londen, de op één na drukste luchtroute van Europa, is veel vraag naar een dagretour. Dit maakt deze route ideaal voor een volledig elektrisch toestel, of wat easyJet een elektrische ‘flyway’ noemt.

Wright Electric, de Amerikaanse startup en partner van easyJet, is begonnen met het bouwen aan een elektrische motor die geschikt is voor een negenzits-toestel. Axter Aerospace, een partner van Wright Electric, heeft al een tweezitter in de lucht en de grotere negenzitter gaat naar verwachting in 2019 vliegen. De prototype aandrijving die is bedoeld voor de negenzitter is vier keer zo sterk dan de huidige tweezitter die al in gebruik is genomen. Werkzaamheden gaan starten aan een door vliegtuigontwerper Darold Cummings ontworpen toestel dat geschikt is voor operationeel gebruik door easyJet.

Wright Electric heeft eveneens een patent ingediend voor een motor die gebruikt kan worden in een groot vliegtuig. Deze spannende ontwikkeling laat zien dat de transitie richting een volledig elektrisch commercieel toestel, dat de capaciteit heeft om passagiers binnen het Europese netwerk van easyJet te vervoeren, in zicht is. Het aannemen van een pioniersrol is altijd een kernelement van de luchtvaartmaatschappij geweest. Sinds 2000 heeft easyJet zijn uitstoot gemeten per passagierskilometer met 32% gereduceerd.

Johan Lundgren, CEO van easyJet, zei vanaf luchthaven Schiphol hierover: “We weten dat het voor onze klanten belangrijk is dat we op een duurzame manier onze activiteiten ontplooien en met de introductie van A320neos, kunnen we al een reductie van 15% in uitstoot en 50% in geluidsoverlast realiseren. Waarmee we tot de beste genoteerde luchtvaartmaatschappijen horen.”

“De technologische vooruitgang in elektrisch vliegen is werkelijk enerverend en voltrekt zich heel snel. Van het tweezittertoestel, dat nu al vliegt, tot het negenzitter toestel die vanaf volgend jaar gaat vliegen, wordt elektrisch vliegen een realiteit. Een toekomst die niet uitsluitend rust op brandstof begint in zicht te komen.”

“Het doelbereik van het elektrische toestel is ongeveer 500 kilometer. Dit betekent, gezien ons huidige portfolio aan routes, dat een route als van Amsterdam naar Londen mogelijk de eerste elektrische ‘flyway’ kan gaan zijn. En aangezien het op dit moment de op een na drukste route is, kan dit op termijn leiden tot significante reducties in geluid en uitstoot met meerdere starts en landingen iedere dag. We denken dat Nederland de mogelijkheid heeft leidend te zijn als luchtvaartmaatschappijen door de overheid en luchthavens in staat worden gesteld om op de meest duurzame manier, nu en in de toekomst, hun activiteiten te ontplooien en dat dit wordt gestimuleerd middels een andere en lagere kostenstructuur.”