Als gevolg van de ongekende reisbeperkingen die door landen zijn opgelegd als reactie op het coronavirus en de implementatie van lockdowns in veel Europese landen, houdt easyJet vanaf vandaag de volledige vloot aan de grond.

De afgelopen dagen heeft easyJet geholpen klanten te repatriëren door middel van meer dan 650 reddingsvluchten, waarmee meer dan 45.000 klanten naar huis terugkeerden. De laatste van deze reddingsvluchten werd uitgevoerd op zondag 29 maart. “We blijven samenwerken met overheden om op hun verzoek extra reddingsvluchten uit te voeren. In dit stadium is er geen zekerheid over de datum voor het herstarten van commerciële vluchten. We zullen de situatie continu evalueren op basis van reisbeperkingen en de passagiersvraag, en zullen de markt updaten zodra we hier zicht op hebben. We blijven elke actie ondernemen om kosten en niet-kritieke uitgaven van het bedrijf op elk niveau te verwijderen om de impact van het coronavirus te verminderen. Het aan de grond houden van onze vloot scheelt aanzienlijk in de kosten. EasyJet beschikt over een sterke balans, met geen herfinanciering van schulden tot 2022. We zijn in bespreking met liquiditeitsverschaffers die de kracht van onze balans en bedrijfsmodel erkennen”, zegt Johan Lundgren (CEO van easyJet).