Op Facebook is een vrij heftige discussie losgebarsten over het ‘travel deal’ platform TravelClown.nl. Ingmar Bruinsma (medeoprichter TravelClown) heeft in een reactie laten weten: “Mij bekruipt het gevoel dat digitale affiliate partners nog steeds worden gezien als cowboys en boemannen, terwijl daar op geen enkele manier sprake van is.”
De online discussie begon met een post van Egbert Jonker (Reisburo Apollo) die bijvoorbeeld wees op de manier waarop TravelClown reisorganisaties neerzet op zijn website. Jonker: “Volgens de clown verlagen de reisorganisaties ‘stiekem’ de prijzen. Ieder z’n business, maar de deals/aanbiedingen in de mails en op de websites zijn negen van de tien keer al in prijs gewijzigd (duurder) bij het raadplegen door de consument. Misschien moet de ACM daar ook maar eens naar kijken? Of de touroperators moeten deze (waarschijnlijk niet bewust) misleidende marketingpartijen schrappen uit hun affiliate bestand. Zo houden we allemaal een beetje helder. Het is een onmogelijkheid om een vaste prijs van een deal te publiceren in een mail of op een eigen pagina van een website. Tenzij de prijs in de mail of op de website meebeweegt met de fluctuaties. Daar is echter heel vaak geen sprake van.”
“Luchtvaartmaatschappijen, touroperators en andere reisbedrijven hebben altijd te maken met capaciteitsproblemen, stevige concurrentie en andere dingen die een impact hebben op de sales. Als tegenreactie worden prijzen vaak stiekem verlaagd om extra sales te genereren” en “We krijgen dagelijks veel verzoeken voor persoonlijke reisadviezen. Hoe graag we dat ook zouden willen doen; het lukt ons vanwege de tijd niet om hier op te antwoorden.”
Teksten zoals op de website van TravelClown
“Ik zie in de comments hier een hoop gevestigde namen in de industrie die hier verongelijkt, vooringenomen en negatief reageren op een concept dat al meer dan vijf jaar bestaat. Dat sterkt mij in de overtuiging dat wij als online partners nog steeds niet worden erkent en herkend. De afgelopen jaren was dit overigens niet anders: jammer dat er niets veranderd. Wen er maar aan dat we er zijn want we gaan niet weg”, aldus Bruinsma.
TravelPro is benieuwd hoe er over affiliates wordt gedacht. Laat onderaan dit bericht je reactie achter.
In dezelfde Facebook-discussie reageert Bruinsma op Jonker met de woorden: “Je stoort je enorm aan een stukje tekst op onze website waarbij we beweren dat touroperators (en luchtvaartmaatschappijen) stiekem de prijzen verlagen. Jij weet net als ik dat prijzen constant veranderen en dat prijsverlagingen, stoeldumps, fare wars en andere elementen die in het voordeel zijn van de consument in de regel niet uitbundig gecommuniceerd worden. Onze kracht zit ‘m er juist in dat we deze neerwaartse bewegingen in prijs in de gaten houden en delen. Je mag ook spreken van geheim zoals onze concurrenten doen, maar de lading is hetzelfde. We gebruiken het woord stiekem puur vanuit marketing perspectief; ik zal het intern nog eens bespreken en heroverwegen. Dat wij deze dumps met onze volgers delen is niets nieuws: dat doen vele andere partijen ook. Het staat touroperators natuurlijk vrij een selectie te maken met wie ze willen samenwerken maar in dat geval geldt wel: gelijke monniken, gelijke kappen en mag je ook afscheid gaan nemen van vele andere partners.”
Op Jonker zijn statement dat de deals/aanbiedingen in de mails en op de websites negen van de tien keer al in prijs zijn gewijzigd (duurder) bij het raadplegen door de consument laat Bruinsma weten: “Wij, en andere travel deal sites, zijn heel transparant over ons concept: op het moment van publicatie is de deal voor die prijs te boeken als je de instructies volgt. Wij zijn met TravelClown vooralsnog de *enige* die duidelijk zijn over de verwachte houdbaarheid van een deal, maar garanderen kunnen we natuurlijk niets. Overal zijn we duidelijk: prijzen zijn fluïde en kunnen veranderen, sla dus zo snel mogelijk je slag. Je claim dat prijzen 9/10 keer niet te boeken zijn, is niet onderbouwd. Ik nodig je graag uit om eens de proef op de som te nemen, maar speel ’t dan wel eerlijk en volg onze boekingsinstructies en check recente deals. Wil ik je terloops ook even wijzen op het feit dat prijzen bij touroperators, airlines en reisagenten online ook regelmatig niet helemaal rechtlopen. Dat versterkt jouw onbegrip en onze frustratie, want ook wij vinden dat vervelend en ook ons belang is om de beste deal (boekbaar) bij onze volgers te krijgen.”
Ook ANVR-directeur Frank Oostdam mengde zich in de discussie. Oostdam: “Ik begrijp de frustratie en deel tegelijkertijd jullie analyse (affiliate dus geen ANVR/SGR noodzakelijk). En er gebeurt ook niets dat niet mag. Zo zijn er zoveel. Klant boekt uiteindelijk (na kleine check) bij SGR/ANVR, dus daar gaat het niet fout qua consumentenbescherming. Dat deze benadering volstrekt haaks staat op kwaliteit van dienstverlening en up to date informatie- verstrekking richting consument is ook volstrekt helder. Maar daarmee is het nog niet ‘verboden’ of ‘in strijd met de regels’. Dat is het, voor zover ik het nu kan beoordelen, namelijk niet.” Bruinsma laat hierop weten dat hij blij is dat ze als travel deal site een keer op de radar van de ANVR zijn gekomen. “Jammer dat ’t in deze vorm moet plaatsvinden. Je spreekt over kwaliteit van dienstverlening, in negatieve vorm geloof ik. Ik ben het volledig met je oneens. Hoewel we aangeven geen persoonlijke reisadviezen te kunnen verstrekken, beantwoorden we elke vraag die we binnenkrijgen: sneller en persoonlijker dan menig touroperator, OTA en reisbureau.”
Erik van der Waard (directeur/eigenaar Internoord Travel Group) laat in de discussie weten: “Ik verbaas me dat men dit toestaat. ANVR, SGR, maar ook touroperators (die hier gewoon belachelijk gemaakt worden), zouden deze branchevervuiling niet moeten willen. Ken er meer die ook vanuit het noorden via dit principe werken. En wij maar bankgaranties en FIR-verklaringen laten maken voor dikke RA kosten. Hetgeen ik overigens een goede zaak vind, laat dat helemaal helder zijn. Vroeger noemde ze het splitten en was dat behoorlijk verboden. Tevens lijkt het mij een ongewenste situatie met betrekking tot de consumentenbescherming.”
Bruinsma hoopt met zijn reactie verheldering te scheppen. “Mocht dat niet zo zijn, schroom dan vooral niet het gesprek met me aan te gaan. Als ik de reacties hier zo lees dan bekruipt me namelijk vooral het gevoel dat wij als digitale affiliate partners nog steeds gezien worden als cowboy’s en boemannen, terwijl daar op geen enkele manier sprake van is.”
7 reacties
Ruud,
Bedankt voor je reactie. Het is duidelijk dat de manier van plastiche uitdrukkingen en opschudden bij de één wat anders losmaakt dan bij de ander. Gelukkig wel. Is het zeggen waar het op staat of gaat het wat verder dan dat ? Zit ik duidelijk in de doelgroep die er moeite mee heeft om vakantie op een “clowneske” manier te promoten. Dat is dan “mijn waarheid” die ik rechtuit ventileer. Maar ongetwijfeld spreekt deze taal consumenten aan die hierdoor wel een prikkel krijgen om een vakantie te boeken. Ik merk dat de we bij de laatste reacties wel de goede kant uitgaan op die meningen te respecteren want om de “traditionele” reisbranche (voor wat dat het is) neer te zetten als “rancuneuze oude orde die er geen feeling meer mee heeft” en “dat reisagenten geirriteerd zijn door de ontwikkelingen in de markt die hij / zij niet meer bij kan benen” vind ik te ver gaan. Overigens was dat een reactie in een ander medium. Misschien krijgen we nog wat andere reacties en anders is het een goed item voor de vakpers om het verder uit te diepen.
Ingmar,
Bedankt voor je toelichting . In deze strategie is het dus (soms) niet meer helemaal “What you see is what you get”. Prima als we dit loslaten en de consument zich daar bewust van is maar dacht juist dat we de hele andere kant op gingen/moesten. Heeft die consument daar moeite mee ? En de consumentenbond of andere instanties? Wat doet het met het imago van de reisbranche ? Ik stel bewust wat vragen in deze posts waarbij andere lezers daar wellicht iets van vinden ? Overigens zijn er ook aanbiedingen /last minutes die wel met een vaste prijs te publiceren zijn. Denk aan de kassakortingen van NRV waarbij de rondreizen voor een bepaalde periode een vaste korting hebben en op een bepaalde datum vervallen. Die hangen vast bij Apollo 🙂
(Geen idee hoor, ik ben ZRA/franchisenemer van deze club en als het anders is, dan kan het dus echt niet meer) Voor het overige ben ik het helemaal met je eens wat betreft de promotionele kan wat betreft inspiratie/ideeën en pushen van bestemmingen via affiliate marketing. Dat is ook denk ik het antwoord op mijn vraag in het bericht aan Ruud: Kan het ook anders ? Hoop dat de vakpers het (verder) oppakt om alle stand- en uitgangspunten en meningen bij elkaar te zetten in een goed inhoudelijk artikel.
Adverteerders moeten hun programma goed inrichten. Bewust zijn welke partners ze toelaten. Op welke sites wil je staan en welke niet. Nadenken over de programmavoorwaarden. Hier gaat het vaak fout. Door elke ‘affiliate’ toe te laten vervuil je je bestand. Er worden vaak partijen toegelaten die geen waarde toevoegen, inkopen op merknaam, cookie droppen of de cookie op het laatste moment pakken (kortingcode sites).
Dit gaat niet alleen ten koste van het marketingbudget van de adverteerder. Maar ook ten koste van het resultaat van affiliates die wel waarde toevoegen. Funest voor je affiliate programma.
Gevolg hiervan is dat affiliate marketing door sommige mensen wordt geassocieerd met cowboys etc. Dat is zonde want dat hoeft helemaal niet.
Ik denk dat de vraag niet moet zijn: Wat is de mening over affiliates? Maar welke partijen beschouw je als affiliates?
Affiliates moeten waarde toevoegen. Iets doen wat een adverteerder niet kan. Dit kan op 100 verschillende manieren. Maar de essentie moet zijn dat ze de potentiële klant helpen met een aankoopbeslissing.
Als adverteerders kansen laten liggen door niet transparant te zijn over prijzen en acties dan ligt hier een kans om waarde toe te voegen als affiliate. Je kan dan een verschil maken voor de consument.
Als dit niet een probleem is binnen de reisbranche dan is er ook geen reden voor potentiële klanten om gebruik te maken van TravelClown. Er wordt in dat geval geen probleem opgelost, geen toegevoegde waarde voor de consument, geen reden voor deze discussie 😉
Thijs Wolters
Egbert,
Ik denk dat het belangrijk is dat de volgers van de travel-deal sites begrijpen hoe het concept werkt.
Belangrijkste hierbij is dat we duidelijk zijn over het begrip van de zeer beperkte houdbaarheid van de deals die we delen. Dit is een integraal onderdeel van hoe de reisindustrie werkt; onze missie om de brug te zijn en hier transparant over te communiceren.
Voelen consumenten het als misleiding op het moment dat ze een prijs verwachten die er niet meer is? Soms wel. Maar de mensen die het concept begrijpen (en dat is niet zo moeilijk) zijn er zeer blij en tevreden over en kunnen het vakantie rendement uit hun budget maximaliseren. Tegelijkertijd is een travel-deal site de perfecte plek voor inspiratie omdat je elke wordt gevoed met leuke ideeën. Ook voor onze B2B partners is het goed om te helpen bij het pushen van bepaalde bestemmingen (omdat ze wat meer aandacht nodig hebben).
Je spreekt van het adverteren met “deals” op de A4’tjes bij de reisbureau’s en dat dat “echt niet meer kan”.
Ik heb even een snelle streetview gedaan bij 2 Apollo reisbureau’s (fotodatum eind 2018). Ik zie daar toch écht A4’tjes voor het raam hangen. Wat staat daar dan op?
Jullie vragen hoe er over affiliates wordt gedacht. Daar wil ik graag een commentaar opgegeven. Sinds 1999 ben ik actief in de reisbranche met contentmarketing en sinds 2006 met affiliatemarketing en eRCeeMedia behoort inmiddels tot de grotere publishers in Nederland en is een professionele onderneming in de online reisbranche.
En daar zit ‘m meteen de kneep. De tradittionele reisbranche, en dan vooral in de reisbureaus, heeft weinig kaas gegeten van de online promotie van reizen. Er is al vele jaren onbegrip en zoals Ingmar Bruinsma het treffend zegt ziet men ons als cowboys en boemannen. Maar online publishing in combinatie met affiliatemarketing is al vele jaren een zeer succesvolle en vooral professionel branche die volwassen is. Data, analyse, ontwikkelingen en het leggen van koppelingen met toeroperators is onze dagelijkse businesss en dat is wezenlijk anders dan het traditionele reisbureau. Natuurlijk heb je er ook eenpitters vanuit een zolderkamer maar de omzet wordt vooral door de grotere en professionele publishers gemaakt.
Affiliatemarketing is een professionele business (niet alleen in de reisbranche) maar blijkbaar bestaat er veel onbegrip over onze branche in Nederland. Maar dat is meer het verhaal van “wat de boer niet kent dat vreet hij niet” of “onbekend maakt onbemind” en die laatste past denk ik het best in deze discussie.
Het is niet voor niets dat de grootste reisbedrijven in Europa voor ons als partner kiezen om hun producten te promoten. Wij verkopen namelijk helemaal niets. Wij inspireren en sturen de consument naar het reisbedrijf waar zij hun vakantie of reis kunnen boeken. Daar nemen zij pas de beslissing om tot aankoop over te gaan.
Waarom zouden de grootste Europese en Nederlandse touroperators hun database open zetten voor directe koppelingen met de professionele online marketing bedrijven? Dat doen zij niet voor niets omdat zij weten dat wij als publishers hun zichtbaarheid verder kunnen vergroten.
Er ligt een kans voor TravelPro om voor eens en voor altijd eens uit de doeken te doen hoe onze branche werkt. Ik heb daar in het verleden al eens met jullie redacteuren over gesproken maar er is nooit iets mee gedaan.Dat is een gemiste kans.
In elk geval ben ik van mening dat het traditionele reisbedrijf nu eens wakker geschud moet worden. TravelClown heeft dat gedaan en nu moet de handschoen opgepakt worden. Anders zitten wij over een paar jaar nog steeds in deze zinloze discussie want de marketingwereld staat niet stil. Mening affiliatepublisher realiseert omzetten in reisbedragen waar elk gemiddeld traditioneel reisbureau jaloers op zal zijn!
Ik ben benieuwd naar de volgende reacties op jullie artikel
Ruud Couwenhoven
eRCeeMedia
Ruud, duidelijk en helemaal mee eens. Discussie moet naar mijn mening wel gaan waarop deze affiliate marketing plaatsvindt. Ik heb enkele voorbeelden van deze marketing geplaatst in een Facebook post. Eén van de reacties is dat de “traditionele” reisbranche niet volwassen zou zijn maar vraag mij echt of de manier van reclame en uitspraken die ik daar noem wel volwassen en geloofwaardig is. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om real time/dynamische prijzen in je marketing op te nemen en dat het ook soms mis gaat door aangeleverde data van derden. Maar kan het ook anders ?
Egbert, wat zou je anders willen? Ik denk dat zoals TravelClown e.e.a lekker plastisch uitdrukt en opschudt prima is. De waarheid mag toch gezegd worden? Ik ben ook een groot voorstander van zeggen waar het op staat. Denk eraan dat onze doelgroep vaak veel jonger is dan de gemiddelde reisbureaubezoeker en die spreken een andere taal. Zaankanters zijn toch ook rechtuit 🙂 En als wij allemaal hetzelfde zijn is er toch ook geen lol te behalen. Het wordt anders als de waarheid niet wordt gesproken. Maar als er iemand in NL is die weet hoe de vliegtuig- en reisbranche kent dat is dat de medeoprichter van TravelClown. Die hoef je niets wijs te maken 🙂