Op Facebook is een vrij heftige discussie losgebarsten over het ‘travel deal’ platform TravelClown.nl. Ingmar Bruinsma (medeoprichter TravelClown) heeft in een reactie laten weten: “Mij bekruipt het gevoel dat digitale affiliate partners nog steeds worden gezien als cowboys en boemannen, terwijl daar op geen enkele manier sprake van is.”

De online discussie begon met een post van Egbert Jonker (Reisburo Apollo) die bijvoorbeeld wees op de manier waarop TravelClown reisorganisaties neerzet op zijn website. Jonker: “Volgens de clown verlagen de reisorganisaties ‘stiekem’ de prijzen. Ieder z’n business, maar de deals/aanbiedingen in de mails en op de websites zijn negen van de tien keer al in prijs gewijzigd (duurder) bij het raadplegen door de consument. Misschien moet de ACM daar ook maar eens naar kijken? Of de touroperators moeten deze (waarschijnlijk niet bewust) misleidende marketingpartijen schrappen uit hun affiliate bestand. Zo houden we allemaal een beetje helder. Het is een onmogelijkheid om een vaste prijs van een deal te publiceren in een mail of op een eigen pagina van een website. Tenzij de prijs in de mail of op de website meebeweegt met de fluctuaties. Daar is echter heel vaak geen sprake van.”

“Luchtvaartmaatschappijen, touroperators en andere reisbedrijven hebben altijd te maken met capaciteitsproblemen, stevige concurrentie en andere dingen die een impact hebben op de sales. Als tegenreactie worden prijzen vaak stiekem verlaagd om extra sales te genereren” en “We krijgen dagelijks veel verzoeken voor persoonlijke reisadviezen. Hoe graag we dat ook zouden willen doen; het lukt ons vanwege de tijd niet om hier op te antwoorden.”
Teksten zoals op de website van TravelClown

“Ik zie in de comments hier een hoop gevestigde namen in de industrie die hier verongelijkt, vooringenomen en negatief reageren op een concept dat al meer dan vijf jaar bestaat. Dat sterkt mij in de overtuiging dat wij als online partners nog steeds niet worden erkent en herkend. De afgelopen jaren was dit overigens niet anders: jammer dat er niets veranderd. Wen er maar aan dat we er zijn want we gaan niet weg”, aldus Bruinsma.

TravelPro is benieuwd hoe er over affiliates wordt gedacht. Laat onderaan dit bericht je reactie achter.

In dezelfde Facebook-discussie reageert Bruinsma op Jonker met de woorden: “Je stoort je enorm aan een stukje tekst op onze website waarbij we beweren dat touroperators (en luchtvaartmaatschappijen) stiekem de prijzen verlagen. Jij weet net als ik dat prijzen constant veranderen en dat prijsverlagingen, stoeldumps, fare wars en andere elementen die in het voordeel zijn van de consument in de regel niet uitbundig gecommuniceerd worden. Onze kracht zit ‘m er juist in dat we deze neerwaartse bewegingen in prijs in de gaten houden en delen. Je mag ook spreken van geheim zoals onze concurrenten doen, maar de lading is hetzelfde. We gebruiken het woord stiekem puur vanuit marketing perspectief; ik zal het intern nog eens bespreken en heroverwegen. Dat wij deze dumps met onze volgers delen is niets nieuws: dat doen vele andere partijen ook. Het staat touroperators natuurlijk vrij een selectie te maken met wie ze willen samenwerken maar in dat geval geldt wel: gelijke monniken, gelijke kappen en mag je ook afscheid gaan nemen van vele andere partners.”

Op Jonker zijn statement dat de deals/aanbiedingen in de mails en op de websites negen van de tien keer al in prijs zijn gewijzigd (duurder) bij het raadplegen door de consument laat Bruinsma weten: “Wij, en andere travel deal sites, zijn heel transparant over ons concept: op het moment van publicatie is de deal voor die prijs te boeken als je de instructies volgt. Wij zijn met TravelClown vooralsnog de *enige* die duidelijk zijn over de verwachte houdbaarheid van een deal, maar garanderen kunnen we natuurlijk niets. Overal zijn we duidelijk: prijzen zijn fluïde en kunnen veranderen, sla dus zo snel mogelijk je slag. Je claim dat prijzen 9/10 keer niet te boeken zijn, is niet onderbouwd. Ik nodig je graag uit om eens de proef op de som te nemen, maar speel ’t dan wel eerlijk en volg onze boekingsinstructies en check recente deals. Wil ik je terloops ook even wijzen op het feit dat prijzen bij touroperators, airlines en reisagenten online ook regelmatig niet helemaal rechtlopen. Dat versterkt jouw onbegrip en onze frustratie, want ook wij vinden dat vervelend en ook ons belang is om de beste deal (boekbaar) bij onze volgers te krijgen.”

Ook ANVR-directeur Frank Oostdam mengde zich in de discussie. Oostdam: “Ik begrijp de frustratie en deel tegelijkertijd jullie analyse (affiliate dus geen ANVR/SGR noodzakelijk). En er gebeurt ook niets dat niet mag. Zo zijn er zoveel. Klant boekt uiteindelijk (na kleine check) bij SGR/ANVR, dus daar gaat het niet fout qua consumentenbescherming. Dat deze benadering volstrekt haaks staat op kwaliteit van dienstverlening en up to date informatie- verstrekking richting consument is ook volstrekt helder. Maar daarmee is het nog niet ‘verboden’ of ‘in strijd met de regels’. Dat is het, voor zover ik het nu kan beoordelen, namelijk niet.” Bruinsma laat hierop weten dat hij blij is dat ze als travel deal site een keer op de radar van de ANVR zijn gekomen. “Jammer dat ’t in deze vorm moet plaatsvinden. Je spreekt over kwaliteit van dienstverlening, in negatieve vorm geloof ik. Ik ben het volledig met je oneens. Hoewel we aangeven geen persoonlijke reisadviezen te kunnen verstrekken, beantwoorden we elke vraag die we binnenkrijgen: sneller en persoonlijker dan menig touroperator, OTA en reisbureau.”

Erik van der Waard (directeur/eigenaar Internoord Travel Group) laat in de discussie weten: “Ik verbaas me dat men dit toestaat. ANVR, SGR, maar ook touroperators (die hier gewoon belachelijk gemaakt worden), zouden deze branchevervuiling niet moeten willen. Ken er meer die ook vanuit het noorden via dit principe werken. En wij maar bankgaranties en FIR-verklaringen laten maken voor dikke RA kosten. Hetgeen ik overigens een goede zaak vind, laat dat helemaal helder zijn. Vroeger noemde ze het splitten en was dat behoorlijk verboden. Tevens lijkt het mij een ongewenste situatie met betrekking tot de consumentenbescherming.”

Bruinsma hoopt met zijn reactie verheldering te scheppen. “Mocht dat niet zo zijn, schroom dan vooral niet het gesprek met me aan te gaan. Als ik de reacties hier zo lees dan bekruipt me namelijk vooral het gevoel dat wij als digitale affiliate partners nog steeds gezien worden als cowboy’s en boemannen, terwijl daar op geen enkele manier sprake van is.”